MagzNetwork

Minyak Angin Membikin Gagah

Posted by Alexanderwathern | 10:57 AM | , | 1 comments »

SITUASI


Penjual mendakwa minyak angin yang dijualnya mampu menguatkan urat-urat dan otot-otot. Sesiapa yang sering mengalami sakit-sakit pinggang, lenguh-lenguh badan dan bekerja kuat sangat sesuai menggunakan minyak angin ajaib yang dijualnya. Seperti biasa, ada demonstrasi.


Penjual memanggil seorang anak kecil berusia sekitar tujuh tahun. Budak itu diminta duduk bertinggung. Kemudian si penjual yang berat badannya lebih kurang 90 kilogram duduk di atas bahu dan tengkuk si budak. Apa lagi, terhoyong-hayanglah si budak kerana menanggung beban yang begitu berat, tak sepadan dengan tubuhnya yang kecil. Para penonton tertawa melihat situasi itu.


Seterusnya si penjual meminta budak tadi berdiri. Baju di budak diselak di bahagian belakang lalu penjual menyapu minyak angin ajaib. Minyak angin turut dilumurkan ke bahagian betis si budak. Oleh kerana si budak memakai seluar pendek, bahagian pahanya juga diminyaki dan diurut-urut seketika. Selesai sesi berminyak, para penonton diminta tunggu selama dua minit dengan alasan supaya minyak angin tadi meresap ke dalam pinggang dan kaki si budak. Sambil itu penjual terus bercerita tentang kehebatan minyak ajaib yang dijualnya.


Tempoh dua minit tamat. Budak kecil tadi diminta bertinggung semula. Penjual naik ke atas lehernya. “Bangun!” kata penjual. Menakjubkan! Budak berusia tujuh tahun itu berjaya mengangkat si penjual yang beratnya lebih kurang 90 kilogram dengan selambanya. Hampir seminit budak itu berdiri tegak, barulah penjual mengarahkan budak itu menurunkannya.


Apa lagi, berebutlah penonton membeli minyak berharga RM 10 itu. Berpuluh-puluh botol berjaya dijual.


PENDEDAHAN


Saya suka mencari kaedah yang digunakan para penjual dan ahli silap mata. Ia satu cabaran yang menyeronokkan. Tapi dalam demo di atas yang saya tonton beberapa tahun yang lalu, saya gagal menemui rahsianya. Bagaimana dengan sapuan minyak angin boleh menguatkan tubuh seorang anak kecil hingga mampu mengangkat lelaki 90 kilogram di atas tengkuknya dengan mudah-mudah. Balik ke rumah pun masih terfikir-fikir lagi.


Beberapa hari kemudian saya berkesempatan berbual dengan seorang orang lama. Saya pun menceritakan pengalaman di pasar malam itu kepadanya. Belum pun cerita saya habis, mulutnya sudah bergerak-gerak tidak sabar hendak memberikan jawapan. Nampak jelas dia memang tahu jawapannya. Selesai saja ayat terakhir saya, dia terus menjawab ringkas tapi padat, “Hantu raya!”


Patutlah saya gagal mencari jawapannya, kawan guna ‘sahabat’. Jangan kata nak angkat, kalau disuruh budak itu bawa pusing pasar malam pun insyaallah boleh. Tapi biasanya jin itu tidak akan bertahan lama, dia menolong dalam masa yang singkat saja. Ringkasnya, kawan kita itu menggunakan jin.



Abu Zulfiqar

19 November 2009

1 comments

  1. Affan Ruslan // May 7, 2010 at 7:29 PM  

    hehe,
    kalau ada update blh la bgtahu ye.
    mana la tahu ada cara lain

Post a Comment