MagzNetwork

Rajin Pulak Puak-puak Ni Mengganggu

Posted by Alexanderwathern | 12:42 AM | | 0 comments »

Dalam sebulan lepas...

Malam pertama - Sesuatu masuk ke dalam mimpi, tapi dia tak buat apa-apa melainkan main pandang-pandang, jeling-jeling dan senyum-senyum. Muka ala-ala tengkorak lembu.
Malam kedua - Masuk lagi. Kali ni berlawan. Jurus pun tak kena, dia lari menyorok tepi dinding. Siap ketawa lagi. Lepas tu dia beredar.
Malam ketiga - Nekad nak tunggu walaupun badan semakin tak sihat... tapi dia tak masuk dah. Lega :)

Dua malam lepas ...

Antara lena tak lena, terjaga tengah malam. Nampak cahaya lampu bilik air, ruang tamu dan dari tingkap walaupun sikit-sikit, sebab semua pintu dan tingkap bertutup. Suasana biasa jika terjaga tengah malam.
Terjaga kali kedua, hitam gelap sekeliling. Balck-out le pulak. Langsung tak nampak apa. Tapi... baru terfikir...bunyi  kipas angin berputar masih kedengaran dan air-cond masih berbunyi tanda sedang beroperasi. Maksudnya... tak black out le.

Rupa-rupanya 'kawan' tutup habis keliling. Sebesar mana dia mampu besarkan diri dia tak tahulah. Cuba nak bangun melawan, tak boleh. Punyalah lama. Baca macam-macam. Dah lama baru dapat bangun. Elok "kawan tu" pun dah beredar. Biarlah, sekadar nak main lindung-lindung, tak payahlah berpanjang-panjang.

Malam semalam...

Salah seorang anak kata nampak buaya (terbang) dalam rumah. "Tekan punya tekan", dia mengaku saja-saja buat cerita. Budak ni le... (tapi risau juga kalau-kalau memang betul dia nampak, tapi sebab kita "tekan" tu dia tarik balik le ceritanya). Wallahualam.

Tidur malam semalam... mai pulak bergolek di sebelah, siap peluk lagi. Ingatkan orang rumah, buat biasa lah. Dah lama sikit baru perasan, muka buruk, dah tua. Lepas tu dia pergi, tak sempat nak pukul jarak dekat, ikhtiar jarak jauh, harap-harap dia dapat pengajaran.

Malam ni? Tunggu je la. Harap-harap tak datang dah. Nak berehat pun susah.

50 Anggota JPAM Kena Rasuk

Posted by Alexanderwathern | 8:36 AM | , | 0 comments »


50 anggota JPAM kena rasukBeberapa pengamal perubatan Islam merawat anggota JPAM yang dirasuk ketika menyaksikan persembahan sempena Malam Kebudayaan di Himpunan Pertahanan Awam Malaysia Ke-19 di Port Dickson, semalam. - Foto MOHD KHIDIR ZAKARIA
Port Dickson: Persembahan kuda kepang dan ulik mayang, dipercayai antara punca hampir 50 anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) mengalami histeria di kawasan perkhemahan dekat Jalan Pantai di sini, malam kelmarin. 

Kejadian bermula jam 10 malam ketika dua anggota wanita daripada satu kontinjen sedang mengadakan persembahan sempena Malam Kebudayaan di Himpunan Pertahanan Awam Malaysia Ke-19, tiba-tiba menjerit sebelum pengsan, diikuti beberapa lagi anggota lain menyebabkan keadaan menjadi kelam kabut. 
Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Latihan yang juga sekretariat program, Mejar Lokman Hakim Abdul Rahman, berkata sebaik kejadian itu, pihaknya segera mendapatkan bantuan pengamal perubatan Islam bagi memulihkan mereka yang diserang histeria. 


“Kehadiran lima pengamal perubatan Islam berhasil memulihkan keadaan yang terkawal jam 12.30 tengah malam. 

Sebahagian mangsa dipulihkan dalam khemah, selebihnya dibawa ke Masjid Jamek Port Dickson di sini,” katanya ketika ditemui di lokasi itu, malam kelmarin. 

Seramai 1,300 pegawai dan anggota membabitkan 14 kontinjen seluruh negara menyertai himpunan itu yang berlangsung selama tiga hari sejak Jumaat lalu. 

Tarian ada unsur seru 
Pengamal perubatan dari Pusat Rawatan Islam al-Hadj, Muhamad Nur Hafiz Azmi, berkata kejadian dipercayai berpunca daripada tarian kuda kepang dan ulik mayang yang dipersembahkan kerana mempunyai unsur menyeru makhluk halus. 

Ketua Pengarah JPAM, Datuk Sulaiman Keling, berkata mereka yang diserang histeria dipercayai terlalu teruja membuat persembahan, selain penat akibat cuaca panas kerana lokasi yang terlalu hampir dengan laut. 

Mangsa histeria yang juga anggota JPAM dari Perlis, Nazar Mohd Amin, 22, mendakwa ketika sedang menari ulik mayang, dia menyedari bayang-bayang di belakangnya dan sebaik menoleh, dia ternampak beberapa kanak-kanak lelaki berpakaian berwarna-warni sedang menari bersama mereka. 

“Saya tetap teruskan persembahan, walaupun dalam keadaan takut, namun sempat juga berzikir sebelum pengsan. 

Apabila tersedar satu jam kemudian, saya sudah pun berada di dalam khemah dan dikelilingi rakan lain,” katanya. sumber

Pengajaran :
1. Janganlah buat acara tari-menari tak kira di mana pun. Gantikan dengan aktiviti atau persembahan lain yang lebih bermanfaat.
2. Elakkan buat "Ulik Mayang" di tepi-tepi laut. Kalaupun 7 puteri jin itu tak datang, jin lain akan datang.
3. Tarian kuda kepang mesti dipantau oleh orang yang ada keahlian, kerana sekalipun segala adat istiadat dan mentera-menteranya tidak dibaca (tidak dipanggil khadamnya), jin-jin terutamanya jin yang bersangkut dengan tarian kuda kepang suka hadir jika terjumpa.
Wallahua'lam.

Insya-Allah majlis khatam kitab Kitab Ilmu daripada kitab Ihya’ ‘Ulumuddin akan diadakan pada hari Isnin malam Selasa 7 Oktober 2013, iaitu pada kuliah kitab Ihya’ ‘Ulumuddin bagi kali ke-82.

Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini terdiri daripada 40 tajuk besar yang setiap satunya disebut “kitab”. Kitab Ilmu ialah yang pertama daripada 40 kitab tersebut. Masih ada 39 kitab lagi untuk kita sama-sama terokai.

Syarahan Kitab Ilmu ini diadakan hampir setiap minggu bermula pada bulan Mac 2011 dan dijangka berakhir pada awal Oktober 2013 ini. Maksudnya kesemua 82 kali kuliah Kitab Ilmu mengambil masa lebih kurang dua setengah tahun untuk ditamatkan. Dijangkakan keseluruhan kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini akan selesai disyarahkan dalam tempoh 20 ke 23 tahun.

Tempoh pengajian yang panjang ini adalah kerana kitab Ihya’ ‘Ulumuddin di Surau An-Nur, Trong, Perak disyarahkan dengan terperinci. Syarahan ringkasnya diadakan di Masjid PGA (Komando 69), Ipoh yang dijalankan sebulan sekali.

Alhamdulillah, syukur! Dengan izin-Nya, setakat ini kesemua 80 kuliah kitab Ihya’ sejak kelas pertama berjaya dirakam dan dimuatnaik ke Youtube. Sudah ada 537 fail dan masih berbaki sekitar 8-10 fail lagi untuk tamat. Setiap satu fail berdurasi antara 7 ke 12 minit.

Fail 1-99 adalah dalam bentuk audio.
Fail 100 dan seterusnya dalam bentuk video.
Tuliskan “syarah ihya” di Youtube untuk bertemu.

Majlis di Masjid PGA Ipoh juga ada dimuatnaik. Tuliskan “ihya masjid pga”. Cuma kelas di Masjid PGA hanya dirakam bermula kelas yang ke-5.

Kitab Ilmu dalam kitab Ihya’ ‘Ulumiddin ini sangat penting. Sebab itulah Imam Al-Ghazali meletakkannya di awal-awal kitab, bahkan mendahului Kitab Tauhid! Kitab Tauhid pun diletakkan pada urutan ke-2! Maksudnya tentu ada sesuatu (sebenarnya banyak) perkara penting yang Imam mahu kita hadamkan terlebih dahulu sebelum diri kita sesuai untuk mendalami kitab-kitab seterusnya.

Selepas ini kita akan masuk Kitab Tauhid, satu bab yang sangat ditunggu-tunggu daripada kitab Ihya’ ini. Oleh itu, kita sangat-sangat berpesan… agar sesiapa yang mahu mengikuti kupasan Kitab Tauhid nanti, hendaklah menyelesaikan pengajian Kitab Ilmu terlebih dahulu. Bukan saja-saja Imam menulis Kitab Ilmu panjang lebar dan diletakkannya di awal kitab Ihya’ ‘Ulumuddin. Untuk memahami dan menghayati bab-bab seterusnya dalam Ihya’ mungkin kita boleh, tetapi untuk sampai ke tahap menghayati, kuncinya ada dalam Bab Ilmu. Di situ antara rahsianya.

Kitab Ilmu ialah manual kepada pembinaan bahtera Ihya’ ‘Ulumuddin. Jika kita mengabaikan manualnya lalu terus sahaja mahu menggunakan alat-alatnya lalu membina bahtera yang seperti bahtera Ihya’ ‘Ulumuddin, bahtera itu mungkin boleh siap dan seiras rupa, tetapi akan jauh berbeza dari sudut-sudut yang lain.

Bahtera Ihya’ ‘Ulumuddin meluncur laju, bahtera kita perlahan.
Bahtera Ihya’ tiba awal, kita masih di tengah lautan.
Bahtera Ihya’ tahan lama, bahtera kita baru dipakai pun sudah longgar skru dan paku, berbunyi apabila dipijak atau disandar, asyik kena tukar kena perbaik.
Bahtera Ihya’ tetap cantik, bahtera kita walaupun belum lama tapi sudah kelihatan lusuh dan buruk.
Bahtera Ihya’ bersih dan kemas, bahtera kita kotor dan berselerak.
Bahtera Ihya’ tepat binaannya, bahtera kita kiat sana senget sini.
Bahtera Ihya’ selesa dalamannya, bahtera kita sempit luas tidak menentu.
Kerana apa?
Kerana mengabaikan manualnya… iaitu Kitab Ilmu.

Selesaikan Kitab Ilmu terlebih dahulu, lebih-lebih lagi kepada mereka yang mengikuti pengajian kitab Ihya’ ini melalui internet. Biar diulang-ulang, lagi bagus.

Majlis khatam Bab Ilmu itu nanti akan dibuat ala kadar sahaja, sekadar ada. Insya-Allah akan dibuat kenduri kesyukuran dan para hadirin akan dihadiahkan senaskah lembaran yang memuatkan isi-isi penting pelajaran kitab Ihya’ ‘Ulumuddin dari  kelas pertama sampailah kelas terakhir Kitab Ilmu (masih belum siap, dianggarkan sekitar 40 mukasurat). Kemudian kita akan mengimbas kembali isi-isi penting seluruh Kitab Ilmu. Diakhiri dengan sedikit doa Imam Al-Ghazali yang terdapat di akhir kitab Ihya’ ‘Ulumuddin.

Semoga segala usaha kita untuk dunia dan akhirat dimudahkan Allah.

Abu Zulfiqar
29 September 2013

(*Sebarang perubahan akan dimaklumkan kelak)


Tazkirah Facebook ke-16 (Mac 7, 2012)

Rajin mendengar ceramah popular memang bagus, tapi... rajin mendengar ceramah popular DAN rajin juga mendengar kuliah bersiri (berkitab), adalah lebih bagus.

Ceramah popular dapat mencetuskan rasa suka kepada agama dan ilmu-ilmunya. Ceramah popular juga dapat mengekal malah menambahkan rasa itu bagi mereka yang sudah sedia suka akan agama dan ilmu-ilmunya.

Namun dengan hanya rajin mengikuti ceramah-ceramah popular, tidak dapat menjadikan seseorang itu banyak ilmu agamanya walaupun memang ada pertambahan. Tidak ada orang yang hanya menghabiskan usahanya mengejar ceramah-ceramah popular bertahun-tahun, kemudiannya kita dapat tahu dia berjaya menjadi seorang ilmuwan agama. Tidak ada.

Untuk mendapatkan pemantapan, pelambakan dan pendalaman ilmu-ilmu agama, kita hendaklah rajin pula mengikuti kuliah-kuliah bersiri. Terbukti, ramai juga mereka yang rajin mengejar kuliah-kuliah bersiri, bertahun-tahun selepas itu akhirnya berjaya pula menjadi seorang pengajar (atau sekurang-kurangnya ada ilmu sebagaimana pengajar sekalipun dia tidak mengajar).

Teruskanlah mendengar/mengikuti ceramah-ceramah popular, tapi luangkanlah juga masa untuk mendengar/mengikuti kuliah-kuliah bersiri (sama ada secara langsung ataupun melalui media seperti internet), sekalipun kita tidak bercita-cita untuk menjadi seorang pengajar suatu hari nanti. Tapi... takkanlah kita tak mahu mentarbiyyah isteri dan anak-anak? Cukupkah ilmu dan motivasi dari ceramah-ceramah popular sahaja untuk mengajar agama kepada mereka?

Ceramah popular isinya bersifat umum. Huraian dan bahasannya terdapat dalam pengajian berkitab. Oleh itu, jangan berpuas hati sekadar dengan menjadi seorang peminat ceramah popular. Jadilah juga peminat tegar kuliah bersiri (berkitab). Jumpa lagi : )


Abu Zulfiqar

Merawat Resdung

Posted by Alexanderwathern | 11:37 PM | | 1 comments »

Insya-Allah berkesan, dan terbukti.

1. Bacaannya ialah Al-Fatihah dan selawat ke atas Nabi saw.
2. Bahannya ialah herba keluaran HPA bernama Coscinium.
3. Pantangnya ialah limau tidak berulas (seperti limau sunkist dan seumpamanya) dan kopi. Sepanjang tempoh penyembuhan, jangan makan langsung limau tidak berulas. Kalau teringin juga minum kopi, minumlah sehirup dua. Tapi jika tak minum langsung lebih baik. Setahu saya, kalau makan limau itu atau minum kopi, sekejap nanti datang baliklah rasa gatal hidung, telinga, mata, berhingus dan terbersin.

Cara makan bahan (Coscinium) :
1. Dalam lebih kurang 40 hari pertama, makan dua kali sehari. 1 biji pil pagi dan 1 pil petang/malam. Jika serius resdungnya, makan 2 pil. Kena banyak minum air kosong.
2. 40 hari kedua (lebih kurang), makan sekali sehari sahaja.
3. 40 hari ketiga (lebih kurang), makan sebiji pil sahaja sehari. Yang pentingnya istiqamah setiap hari.
4. Selepas itu, makan apabila perlu sahaja.

Dengan izin Allah, amalan seperti yang saya cadangkan di atas berjaya menyelesaikan masalah resdung seorang hamba Allah beberapa tahun lalu. Sebelum itu, bangun pagi sahaja, 20 minit dia kena peruntukkan masa untuk buang hingus sahaja. Dalam 20 minit itu, bersin bertalu-talu dan kadang-kadang 6-7 kali bersin sederet. Punyalah seksa pada waktu Subuh.

Sudah lebih kurang dua tahun dia tak perlu makan herba Coscinium lagi, boleh makan limau tidak berulas dan boleh minum kopi. Makanan laut dan makanan gatal semua boleh makan. Bangun Subuh tanpa hingus dan bersin. Tapi dia tetap menyimpan sedikit herba Coscinium, sebagai persediaan kalau-kalau terasa macam tanda-tanda resdung nak jadi, terutamanya kalau makan banyak limau tidak berulas atau banyak minum kopi pekat. Itu pun purata 2-3 bulan sekali baru telan sebiji pil Coscinium.

Doa dan usaha.


Penjelasan Terhadap Dakwaan2 Lily Hashim

Posted by Alexanderwathern | 11:02 PM | | 0 comments »

Semakin hari semakin ramai orang yang bertanyakan tentang dakwaan-dakwaan Lily Hashim yang ditujukan kepada saya. Memang letih hendak menjelaskannya kepada seorang demi seorang. Alhamdulillah, syukur. Selepas diberikan pencerahan beserta bukti-buktinya, semua yang bertanya nampaknya memahami situasi sebenar dan dengan mudah dapat menolak dakwaan-dakwaan itu.

Untuk mengelakkan daripada menghabiskan banyak masa menjawab berkali-kali, maka di sini saya kongsikan pembelaan saya beserta bukti-buktinya. Kepada yang sedang bertanya dan belum berjawab, dan kepada yang bakal bertanya, saya akan beri link terus ke artikel ini. Senanglah sikit kerja saya.

Saya yakin, masih ada lagi dalam kalangan mereka yang tidak bertanya kepada saya situasi sebenar yang tersalah faham dan ada juga yang percaya bulat-bulat segala dakwaan Lily Hashim kerana mereka hanya berkesempatan mendengar cerita sebelah pihak.  Oleh itu, di sinilah tempat untuk anda mengetahui cerita sebenar, beserta dengan bukti-buktinya.

Lily Hashim mendakwa saya ada melakukan beberapa perkara yang tidak saya lakukan, tetapi apabila diminta bukti berkali-kali, semuanya gagal diberi sehinggalah ke hari ini. Di Facebook, saya memberikan 3 kali peluang untuk Lily Hashim memberikan bukti-bukti ke atas dakwaan-dakwaannya, jika tidak, saya terpaksa 'unfriend'. Tetapi setiap kali dia menulis, hal lain yang ditulis. Selepas 3 kali dia mengelak, maka saya dengan berat hati terpaksa 'unfriend'. Namun begitu, saya sudah maklumkan kepadanya bahawa pada bila-bila masa sahaja boleh 'friend' semula apabila dia sudah bersedia dengan bukti-bukti yang diminta. Malangnya sehingga ke hari ini masih belum ada (*mencari bukti-bukti yang tidak ada memanglah tidak akan berjumpa).

Dalam usaha untuk membersihkan nama saya, maka saya terpaksa memberikan penjelasan beserta bukti-bukti bergambar. Semoga dengan penjelasan ini dapatlah mencerahkan situasi sebenar.
PERKARA 1 – DAKWAAN KONONNYA ABU ZULFIQAR BERGADUH DENGAN USTAZ ABU WIDAD AD-DUSUNI AL-ASY’ARI 
Kata Lily Hashim : “Abu Zulfiqar Amsyari mula-mula bergaduh dengan Ustaz Abu Widad Al-Dusuni Al-Asy’ari pasal Syeikh Harari." Gambar di bawah ialah bukti kepada kata-katanya itu :
Cerita sebenar – saya tidak pernah bergaduh dengan Ustaz Abu Widad Ad-Dusuni Al-Asy’ari, apatah lagi bergaduh tentang Syeikh Harari. Belum pernah saya berbalah dengan sesiapapun tentang Syeikh Harari, kerana saya sendiri kurang mengenali Syeikh Harari itu. Sebaik-baik sahaja terbaca fitnah ini, saya terus menulis kepada Ustaz Abu Widad sendiri, sebagaimana berikut :
“Aslkm tuan. Lily Hashim kata kita pernah bergaduh tentang Syeikh Harari. Betul ke tuan? Ana tak ingat le. Kalau betul ada, minta tuan imbas semula, ataupun kalau ada link. Sebab rasa-rasanya tak pernah pulak kita bergaduh tentang Syeikh Harari. Manalah tahu kalau-kalau saya tersilap/terlupa.  Tq tuan. Aslkm.”
Gambar di bawah menjadi bukti kepada soalan saya :
Apa jawapan Ustaz Abu Widad? Jawapannya jelas menunjukkan Lily Hashim tidak berkata benar. Jawab Ustaz Abu Widad :
“Waalaikumussalam. Takde tuan. Kita tak pernah gaduh, cuma berkhilaf masalah muzik. Mungkin dia (*Lily Hashim) salah tafsir. Barokallahufik.”
Gambar di bawahlah bukti kepada jawapan Ustaz Abu Widad :
Maka dengan izin Allah, saya dan Ustaz Abu Widad sendiri membuktikan bahawa :
1. Kami tidak pernah bergaduh.
2. Kami pernah bertukar-tukar pandangan soal hukum-hakam muzik, bukannya pasal Syeikh Harari.

Semoga para pembaca dapat memahami situasi sebenar. Dengan ini jelaslah bahawa dakwaan Lily Hashim ini tidaklah benar melainkan cerita rekaannya sahaja.


PERKARA 2 - DAKWAAN KONONNYA ABU ZULFIQAR AL-AMSYARI MENYANGGAH USTAZ FAEZ AL-'AYDRUS

Seterusnya Lily Hashim mendakwa Abu Zulfiqar Al-Amsyari ada menyanggah Ustaz Faez Al-Aydrus. Hakikatnya, saya tidak menyanggah apa-apa, malahan tak pernah komen pun pada mana-mana tulisan Ustaz Faez. Seingat saya sebelum ini berkenalan pun kami tidak pernah, saling bertulisan pun tidak pernah. Wallahua'lam.

Dengan bukti-bukti bergambar, insya-Allah akan terpamer juga kedudukan yang sebenar. Bahkan sudah berkali-kali saya meminta bukti daripada Lily Hashim kononnya saya ada menyanggah Ustaz Faez, sehingga ke hari ini belum ada satu bukti pun yang diberikan olehnya.

Berikut ialah bukti tulisan (dakwaan) Lily Hashim yang mengatakan saya ada menyanggah Ustaz Faez itu :


Kata Lily Hashim : "... dia (Abu Zulfiqar) juga menyanggah Syed As-Sayyid Faez Al-'Aydrus dalam isu Mesir dan Ikhwanul Muslimin Salafi Wahhabi."

Di mana tempat yang dikatakan saya menyanggah Ustaz Faez ini? Sudah tahu tempatnya barulah boleh kita selidik benarkah berlaku sanggahan itu. Tempatnya ialah di wall Facebook Lily Hashim. Buktinya, Lily Hashim sendiri menulis :

Tulis Lily Hashim : "..sedangkan dah diterangkan oleh Ustaz Syed Faez DALAM WALL SAYA - bahawa mereka (ulama-ulama dalam Jabhah Ulama Al-Azhar) yang menyuruh Syeikh Al-Azhar resign ialah Ikhwanul Muslimin Salafi Wahhabi."
Tahulah kita sekarang bahawa tulisan Ustaz Faez yang kononnya saya sanggah itu adalah di wall Facebook Lily Hashim. Benarkah saya ada membuat apa-apa sanggahan?
Mari kita lihat apa sebenarnya yang berlaku (dengan bukti-bukti bergambar).
Kronologi tuduhan Lily Hashim :
1. Saya membuat satu post tentang ringkasan beberapa berita terkini Mesir di wall saya, berdasarkan berita-berita di LAMAN BERITA Satu Umat.
2. Tiba-tiba Lily Hashim menulis satu komen berbunyi : "Al-Azhar tak sokong Ikhwanul Muslimin-baca official page Al-Azhar-wassalam." 
Seingat sayalah, saya tidak pernah menulis apa-apa komen di wall Lily Hashim, tapi tak tahulah kalau-kalau saya terlupa. 
3. Oleh kerana Lily Hashim membuat satu komen di laman saya, saya pun berasa tak ada salahnyalah kalau saya juga buat satu komen di lamannya, sebagai balasan kunjungan dan juga sebagai maklumat tambahan, dan maklumat pengimbang kepada maklumat yang ada padanya. Biasalah, apabila ada maklumat yang pro dan kontra, barulah kita dapat gambaran yang lebih jelas tentang sesuatu isu. Jadi niat asalnya ialah untuk saling berkongsi maklumat. Keadaan sebegini biasa berlaku antara pengguna-pengguna Facebook.
4. Komen saya di wall Lily Hashim itu berbunyi : "Aslkm. Ini 1 komen saya sekadar respon ke atas 1 komen anda di wall saya. Berita bertajuk "Ulama2 Al-Azhar Desak Syeikhul Azhar Letak Jawatan". Jelas di sana tulisan saya itu sekadar 1respon dan dalam bentuk berita (bukan pandangan peribadi). 
Berita saya itu dibalas oleh Ustaz Faez sebagaimana berikut :
Jelas di sana bahawa komen saya itu sekadar sebagai satu respon ke atas komen Lily di wall saya. Saya ingatkan dia orang yang boleh dibuat sahabat bertukar-tukar pandangan, sekalipun pandangan masing-masing mungkin ada berkhilaf, rupa-rupanya tidak.
Berbalik kepada komen Ustaz Faez, saya tak punya banyak maklumat tentang keanggotaan Jabhah Ulama Al-Azhar ini, jadi saya menganggap info yang disampaikan oleh Ustaz Faez itu sebagai satu maklumat/ilmu baru buat saya, kerana nampak gayanya macam dia lebih banyak tahu daripada saya. Maka tidaklah saya membantah apa-apa sampailah ke hari ini. Selepas komen Ustaz Faez itu, yang ada hanyalah komen Lily Hashim dan orang lain. Jika benar saya ada menyanggah, tentulah jelas terpampang tulisan saya selepas tulisan Ustaz Faez itu. Tapi tak ada pun. Sebab itu apabila saya minta bukti kononnya saya ada menyanggah Ustaz Faez, Lily Hashim gagal memberikannya.
Bahkan kalaulah hendak dikatakan menyanggah, maka Ustaz Faezlah yang menyanggah saya kerana dia menulis selepas saya menulis, dan tulisannya memang tertuju secara langsung kepada apa yang saya tulis. Kenapa Lily Hashim tak sebarkan bahawa Syed Faez yang menyanggah saya? Sebaliknya Lily Hashim mengatakan pula kononnya Abu Zulfiqar yang menyanggah Ustaz Faez.
Alangkah peliknya dunia hari ini, orang yang menulis/bercakap dahulu dikatakan menyanggah orang yang menulis/bercakap kemudian!
Namun saya yakin, Ustaz Faez bersikap professional. Niatnya bukan untuk saling menyanggah tetapi untuk saling berkongsi dan bertukar maklumat sebagai pengimbang supaya pandangan kita tentang sesuatu isu itu lebih jelas dengan adanya maklumat yang pro dan maklumat yang kontra.
Kesimpulannya, saya tidak pernah menyanggah apa-apa nukilan Ustaz Faez sebagaimana yang didakwa oleh Lily Hashim. Jika benar ada, pada bila-bila masa Lily Hashim boleh printscreen gambar di situ dan tunjukkan. Maka fahamlah kita kenapa sehingga ke hari ini Lily Hashim masih belum menunjukkan apa-apa bukti atas tuduhannya bahawa kononnya saya menyanggah Ustaz Faez.
Di beberapa tempat, entah berapa kali Lily Hashim 'tag' nama saya dan nama Ustaz Faez bersama-sama dengan harapan agar kami termakan dengan kata-katanya lalu  berbalah. Di bawah ini ada dua contoh :
(*belum diupload gambarnya)
Dengan penjelasan berbukti ini, saya kira dapatlah saya membersihkan diri saya daripada cerita yang diada-adakan oleh Lily Hashim.

PERKARA 3 - BENARKAH ABU ZULFIQAR ADA MENDOAKAN APA-APA YANG TIDAK BAIK KEPADA LILY HASHIM?

Ramai yang bertanya tentang hal ini, kerana mereka terbaca doa Lily Hashim ke atas saya yang nadanya agak kurang manis. Saya jelaskan, tidak pernah ada di mana-mana yang saya mendoakan apa-apa yang tidak baik kepada Lily Hashim. Sekiranya ada, bolehlah dibawakan buktinya.

Inilah doa Lily Hashim yang mereka maksudkan itu :

Bunyi doanya : "Ya Allah, bukakanlah pintu rahmatMu dan makbulkan doaku semoga dia dapat berubah, semoga virus bernama Abu Zulfiqar ini tidak dapat attack umat Islam dan semoga kuliahnya jika masih menabur fitnah ke atas saya takkan mendapat sambutan sehingga dia sedar perbuatan mengaibkan sesama pejuang Islam ASWJ demi ijtihad politik yang sempit sangat salah - aamin."

Pada saya, doa sebegini biasa sahajalah, dan tidaklah mengganggu saya pun kerana sudah biasa menerima doa-doa yang sangat buruk ketika berhadapan dengan puak-puak ajaran sesat, Syiah, anti-Hadis dan lain-lain. Tapi oleh kerana sahabat-sahabat yang membaca doa ini meminta penjelasan, maka saya berusahalah membela diri sekadarnya.

Tapi memang ada seorang sahabat saya (Encik N) yang terkena doa 'seseorang" yang doa itu sangatlah buruk isi kandungannya. Dia didoakan sebegitu hanya kerana dia menulis satu komen agar saya tidak perlu membuang masa melayan Lily Hashim.

Mari kita lihat doanya :
Mula-mula kita lihat doa ke atas Encik N terlebih dahulu (doanya dibuat dengan tulisan berhuruf besar lagi, untuk menunjukkan pendoa memang bersungguh-sungguh) : "SAYA MINTA SUPAYA SEMUA IBU ADIK PEREMPUAN DAN KAKAK KAMU DIFITNAH DAN DIANIAYAI SETERUK-TERUKNYA SEHINGGAKAN KAMU SEDAR PERBUATAN KAMU MEMFITNAH SEORANG WANITA YANG IKHLAS BERJUANG UNTUK ISLAM ASWJ DAN SEMOGA KAMU SEMPAT DAPAT HIDAYAH. SELAGI ITU SAYA TAKKAN MAAFKAN KAMU DAN AKAN BERDOA SEMOGA KAMU DAPAT PEMBALASAN SETIMPAL DENGAN DOSA KAMU DI DUNIA DAN DI AKHIRAT."

Siapa-siapa pun akan terkejut dengan doa yang sebegini buruk ke atas sesama umat Islam.

Benarkah Encik N ada menghina Syeikhul Azhar?
Tidak benar. Saya ada menjelajah ke lamannya dan tidak menemui sebarang hinaan kepada Syeikhul Azhar. Bahkan dia ada membuat pos-pos yang positif tentang Syeikhul Azhar. Dia ada meminta Lily Hashim kemukakan bukti yang mengatakan dia ada menghina Syeikhul Azhar, tapi macam biasalah, tiada sebarang bukti dikemukakan.
Gambar di bawah menunjukkan Encik N meminta bukti kepada Lily Hashim yang kononnya Encik N ada menghina Syeikhul Azhar. Encik N menulis demikian betul-betul di bawah salah satu komen Lily Hashim, tetapi Lily Hashim tidak berikan apa-apa bukti (kerana memang tidak ada bukti berkenaan).
Tulis Encik N di atas : "Saudari Lily Hashim jangan lupa apa bukti yang saya minta... Ingat, puan juga sudah memfitnah saya secara tak langsung, tanpa selidik apa pendirian saya, terus je cakap saya menghina Syeikhul Azhar??? Adakah menyuruh Ustaz Abu Zulfiqar Amsyari jangan layan puan, dikatakan menghina Syeikh Azhar???"
Sebab itulah Encik N menulis dengan nada kecewa di wallnya : "...selepas membuat fitnah terhadap aku (*kononnya menghina Syeikhul Azhar), lalu didoakan pula keburukan jatuh ke atas mak dan kakak aku. Terima kasih wahai Puan Hajjah Lily Hashim......"
Jelaslah kepada kita, bahawa Lily Hashim membuat cerita kononnya Encik N menghina Syeikhul Azhar bukanlah kerana memang benar Encik N ada menghina, tetapi hanya kerana Encik N meminta agar saya tidak melayan Lily Hashim. Begitulah cara kisah sebenar diputar-belitkan.


PERKARA 4 - KONONNYA ABU ZULFIQAR MENUDUH LILY HASHIM SEBAGAI WAHHABI

Dakwa Lily Hashim lagi, saya memfitnahnya sebagai Wahhabi. Ini kata-katanya : "Awak (*saya le tu) tuduh saya Wahhabi? Sedangkan Ibnu Nafis dah verify saya pernah bersama dia di MUAFAKAT untuk himpunan pejuang Islam ASWJ..."

Ini dakwaan yang pelik. Mana mungkin saya menuduh Lily Hashim sebagai Wahhabi, kerana kami sama-sama menghadiri himpunan pejuang Islam ASWJ itu yang isi utama himpunan itu ialah langkah-langkah mengekang fahaman Wahhabi. Padahal yang hadir lebih kurang 30 orang sahaja pun dari seluruh negara. Maksudnya dia tidak perasan yang saya juga hadir kerana mungkin saya berpakaian biasa, tidak berserban hitam dan tidak berjubah sebagaimana biasa. 
Dari itu, memang mustahil untuk saya menuduh Lily Hashim sebagai Wahhabi, kerana saya sedia maklum yang dia memang menentang apa yang salah dan apa yang lemah daripada ajaran Wahhabi itu, sama seperti saya juga Jadi, dari mana datangnya dakwaan kononnya saya menuduh dirinya Wahhabi? Macam dakwaan-dakwaan yang lain jugalah, Lily Hashim mencipta cerita-cerita sendiri kononnya Abu Zulfiqar buat begitu, buat begini... tapi apabila diminta buktinya... tidak ada.


PERKARA 5 - DAKWAAN KONONNYA ABU ZULFIQAR MENOLAK SYEIKHUL AZHAR

Pertama kali Lily Hashim menulis komennya di wall saya dalam isu ini ialah pada hari Rabu 10 Julai. Maksudnya paling awal pun Lily Hashim mendakwa saya menentang Syeikhul Azhar ialah pada 10 Julai itulah.

Dengan kuasa Tuhan, pada 6 Julai (4 hari sebelum dialog antara saya dengan Lily berlaku) berlaku dialog saya dengan seorang teman FB bernama Abu Syakir. Dalam perbualan kami, jelas-jelas menunjukkan saya tidak menolak Syeikhul Azhar. Inilah gambar dialog saya dengan Abu Syakir sebagai bukti.


Abu Syakir berkongsi dengan saya satu tulisan orang lain, yang mendakwa Syeikhul Azhar bersekongkol dengan tentera Fir'aun Mesir menjatuhkan Morsi. Dia minta pandangan saya.

Tuan-tuan boleh baca sendiri bagaimana jawapan saya yang membela Syeikhul Azhar (4 hari sebelum tuduhan Lily Hashim kononnya saya menentang Syeikhul Azhar) : "Tentang pandangan peribadi Syeikhul Azhar, dia juga bukan menolak Mursi dan menyokong tentera. Cuma dia berpandangan, sekiranya Mursi tidak turun, tentera akan mengganas dan dalam masa sekejap sahaja puluhan ribu orang akan terkorban. Jika Mursi turun, korban tetap berlaku tetapi tidak seramai kalau Mursi terus kekal, dan korban akan jatuh sedikit demi sedikit (*maksudnya tidaklah sekaligus ribuan orang). Contohnya (sekadar beri gambaran), jika Mursi kekal, dalam minggu ini sahaja mungkin puluhan ribu orang akan kehilangan nyawa. Tapi kalau Mursi turun, minggu ini mungkin baru ratus-ratus sahaja (*ternyata telahan saya itu benar-benar berlaku kemudiannya). Jadi, syeikhul itu atas ijtihad peribadinya memilih kemungkinan yang kurang buruk berbanding kemungkinan yang sangat buruk."

Jawapan ini saya berikan pada 6 Julai, sedangkan permasalahan saya dengan tulisan pertama saya dna Lily Hashim hanya berlaku pada 10 Julai dan ke atas.

Orang yang bermata hati tentu sedar bahawa saya tidak menentang Syeikhul Azhar. Encik N yang disebutkan di atas tadi pun memang tidak menghina Syekhul Azhar. Semua itu hanyalah cerita rekaan Lily Hashim untuk mendapatkan sokongan orang lain dan menunjukkan seolah-olah kami berdua memang jahat dan berbahaya.


bersambung... ada lagi... belum sempat menulis...
 

Pertempuran Dua Jin

Posted by Alexanderwathern | 10:17 AM | | 0 comments »

Apabila dua jin yang punya sejarah pertentangan antara satu sama lain berkeras mahu bertempur di alam manusia, menggunakan tubuh dua manusia... maka manusia-manusialah yang letih. Dari pukul 1 pagi sampai pukul 3 pagi... tak selesai-selesai, terpaksalah dipisahkan kedua-dua jasad manusia yang menjadi tempat bertapaknya mereka di alam manusia itu agar duduk berjauhan,supaya tidak berpeluang bertemu muka.

Jin yang sedap  lunak bahasa Indonesianya beragama Islam dalam jasad seorang remaja lelaki, berulangkali menggunakan Ayat Kursiy sebagai jurus-jurus serangannya. Mula-mula tu ingatkan jin liar yang merasuk, saya pun cubalah merawat jasad yang ditumpangi di samping sedikit serangan pada jin yang menumpang.  Rupa-rupanya dia hendak memusnahkan jin dalam jasad yang satu lagi. Tapi kemudiannya nampaknya dia tidaklah marah kepada saya, legalah.

Jin yang satu lagi entah apa agamanya, asyik cakap belit-belit. Jasad yang ditumpanginya tu pula ialah seorang wanita yang berat badannya mungkin lebih 100 kilogram. Waktu dia bersilat, tak terpegang dek kita (tapi langkah silatnya sumbang, lebih kepada nak menunjuk-nunjuk je rasanya).

Jin Indonesia ini cakap besar juga beberapa kali, tapi 'power'nya tidaklah seberapa. Dia gagal membinasakan lawannya walaupun dalam pertempuran itu kelihatan dia mendapat markah lebih.

Jin bangsa Indonesia ini mendakwa (dakwaan jin-jin jenis ini kita tak boleh percaya penuh) berasal dari indera kahyangan. Apa entah namanya, lupa pula, macam nama Indonesia kuno dalam filem-filem. Dia dihantar ke bumi untuk menentang jin-jin jahat. Dakwanya le... Tapi dari pemerhatian saya, dia memang jin jenis terbang.

Persoalan kami ramai-ramai di situ - mengapa kedua-dua jin tidak bertempur sahaja di alam mereka, sebaliknya berkeras hendak bertempur di alam manusia (menggunakan jasad-jasad manusia)? Kan senang? Tak payah le membuatkan manusia susah!

Sahabat-sahabat mungkin boleh kongsi ilmu atau pandangan. Terima kasih.

Mimpi Bunga, Rumah Besar dan Siput

Posted by Alexanderwathern | 9:46 PM | | 0 comments »

Seorang hamba Allah bertanya tentang takwil mimpi….

Di halaman sebuah rumah besar ada banyak bunga kuning dan putih, dan di halaman itu ada banyak siput.

Tafsiran saya… ada baaanyak wang, dan orang yang bermimpi mendapat sebahgian daripada wang itu. Banyak atau sedikit wang itu bersamaan dengan besar atau kecilnya rumah tadi. Oleh kerana rumahnya besar, maksudnya dapat banyak wanglah.

Cuma… saya tak dapat ta’birkan siput-siput. Entah apalah kaitannya dengan bunga-bunga dan rumah besar tadi.

(*Dalam seminggu ni lebih kurang 20 mimpi berjaya ditafsir, sedangkan ketika Allah tarik sebahagian daripada kebolehan itu sebelum ini, sebulan 1 tafsir pun susah nak dapat).


20 Jun 2013

Mimpi Anjing Hitam Berkait Saka?

Posted by Alexanderwathern | 9:03 PM | | 0 comments »

"Salam..saya nak tanya, adakah mimpi anjing hitam nak serang bermksud kita ada saka?"

Wlksm. Tidak semestinya. Biasanya mimpi hendak diserang oleh anjing hitam bermaksud ada musuh yang mahu mengenakan kita tetapi belum kena, tidak berkaitan dengan saka. Wallahua'alam.

Mimpi Dikejar Anjing

Posted by Alexanderwathern | 8:04 PM | | 0 comments »

"Assalammualaikum ustaz, Benarkah bermimpi dikejar haiwan seperti anjing adalah petanda sesuatu yang tidak elok dan tidak baik akan terjadi pada diri kita??"

Wlksm. Tidak semestinya akan berlaku sesuatu yang tidak baik, cuma mimpi dikejar anjng membawa maksud ada orang memusuhi anda dan anda menyelamatkan diri daripadanya. Wallahua'alam.

Mimpi Lipan Berjalar di Badan

Posted by Alexanderwathern | 7:57 PM | | 0 comments »

"Mimpi lipan berjalar di atas badan dengan diperhatikan oleh ibu saya tp beliau tidak berbuat apa2.."

Maksudnya ibu anda tahu ada seorang wanita yang kurang senang dengan anda tetapi dia diamkan sahaja hal itu, mungkin ibu anda ada sebab-sebab yang munasabah. Wallahua'alam.

Mimpi Sihir di Bahu Kanan

Posted by Alexanderwathern | 7:54 PM | | 0 comments »

"Salam...boleh saya tahu apakah maksud bermimpi dengan lelaki yang berumur...lelaki tu minta saya berubat bahu kanan.dia katakan saya ada sihir di bahu kanan."


Wlksm. Yang memberitahu itu ialah manusia atau jin, dan memang anda disihir (atau terkena sihir) di bahu kanan. Wallahua'alam.

Mimpi Lipan Dikerumuni Semut Merah

Posted by Alexanderwathern | 7:38 PM | | 0 comments »

“Saya bermimpi melihat lipan dikerumuni semut merah.”


Jika lipan itu masih hidup, maksudnya ada wanita yang tidak senang dengan anda dan wanita itu ada ramai orang di sekelilingnya, tetapi orang-orang itu lemah. Wallahua’alam.




PERSOALAN :
Saya ingin bertanyakan perawatan yang sedang saya lakukan. saya agak keliru, kalau-kalau saya melakukan perkara yang bertentangan agama. Saya ingin mendapatkan penjelasan daripada Ustaz.

Isteri saya mengalami gangguan, saya kira gangguan jin. Saya berjumpa seorang perawat. Saya agak ragu-ragu cara perawatannya tetapi saya tidak boleh melarang sebab saya pun tidak tau adakah ia salah atau tidak.

Antara cara rawatannya;

i. Mandi Bunga 7 bunga yang ada bau bersama limau purut.
ii Pesakit di rawat di samping selawat & Quran di pukul belakang dengan kain hitam. Menggunakan asap rokok semasa merawat. Perawat mengaku berasa kehadiran 'benda' pada pesakit/dalam rumah. Pesakit dikehendaki membuka tudung dan perawat meminta izin saya untuk perawatan.
Semasa merawat perawat 'bersendawa'
iii. Mandi limau 5 malam berturut-turut dan pada masa yang sama. kemudian limau itu akan disimpan hingga malam ke lima dan di buang ke sungai.
iv. Amalan pagar rumah adakah ia dibenarkan. bahan-bahan sepeti asam keping, lada garam lada hitam dan beberapa bahan lagi.

Saya agak ragu-ragu kalau-kalau perawat menggunakan jin dalam rawatannya. Perawat juga selalu menjelaskan ia adalah ikhtiar. Minta penjelasan pihak tuan.


PENJELASAN :

MANDI BUNGA
Mandi bunga 7 macam bau itu ialah salah satu terafi aroma/bau-bauan. Ada juga mandi bunga yang bermotifkan terafi warna. Dengan izin Allah, kajian-kajian zaman ini menunjukkan bau dan warna memang membantu dalam rawatan. Limau juga salah satu terafi bau-bauan. Tidak mengapa menggunakan bunga dan limau asalkan jangan salah niat, contohnya niat untuk minta bantuan makhluk halus tertentu, tentulah tak boleh.

Sebagai contoh, ada orang sakit yang terasa segar dan lapang apabila tercium bau wangi. Dari situ manusia mengkaji kemanfaatan terafi bau. Ada orang sakit yang apabila duduk dalam bilik yang mempunyai warna-warna yang garang, meningkat semangatnya lalu lebih mudah untuk ia disembuhkan. Ada pula orang sakit yang rasa sedap dan cepat sembuh apabila duduk dalam bilik yang berwarna lembut. Dari situ manusia mengkaji kemanfaatan terafi warna.

Diri manusia juga berkait rapat dengan warna dan bau. Tubuh masing-masing ada warna tersendiri. Aura masing-masing juga ada warna tersendiri. Lain individu, lain warna-warna yang diminatinya atau tidak disukainya. Tubuh manusia juga ada bau masing-masing. Jadi, terafi waran dan bau memang wujud, dan manusia menggunakan pelbagai bahan untuk menjalankan rawatan menggunakan warna dan bau ini termasuklah bunga dan limau.

BACAAN DAN PUKULAN
Bacaan selawat dan ayat-ayat Al-Quran kita sedia maklum, memang bagus. Tentang pukulan sama ada dengan tangan, rotan, kain, serban, sejadah dan sebagainya memang boleh asalkan tidak sampai memudaratkan pesakit. Tujuan pukulan itu sebenarnya ialah untuk menyakitkan dan menakutkan jin yang berada di dalam tubuh pesakit, sekiranya ada. Ada juga pukulan yang bertujuan untuk mengaktifkan tubuh pesakit, agar rawatan mudah dilakukan.

PENGGUNAAN ASAP ROKOK
Penggunaan asap rokok itu tujuannya untuk mendatangkan jin, kerana jin suka dengan asap. Sebab itu dulu biasanya orang pakai kemenyan, kerana asapnya disukai jin. Cuma secara peribadi saya tidak setuju dengan kaedah ini, dan ini kali pertama dengar perawat guna rokok. Mungkin niatnya untuk menjemput jin yang mengganggu isteri anda agar datang, supaya dia boleh uruskan jin itu. Jika benar begitu, niatnya baik, tapi caranya tidak sesuai. Bagi sebahagian perawat pula, asap digunakan untuk menghadirkan jin-jin yang boleh membantunya dalam rawatan seperti pendamping, sahabat, saka atau sebagainya.

MEMBUKA TUDUNG KEPALA
Membuka tudung tu rasanya tak perlu dalam kes gangguan seperti ini. Paling kuat pun perawat boleh letak tangan atas kepala pesakit yang bertudung.  Dan sepatutnya tak perlu sentuh pesakit pun, kerana perawat boleh melakukan jurus dari jauh. Lainlah kalau ada luka di kepala, atau bisul, atau cedera, atau perlu dibedah dan seumpamanya yang berupa kecemasan. Dalam kes seperti itu barulah perawat dibenarkan meminta pesakit atau warisnya membuka tudung. Kalau bukan kecemasan, minta pesakit pergi mendapatkan rawatan dengan perawat wanita.

PERAWAT SENDAWA
Perawat sendawa kerana beberapa sebab. Antaranya, dalam badannya ada banyak angin. Apabila dia membaca ayat-ayat tertentu atau melakukan gerak-gerak tertentu, ayat dan gerak itu secara tak langsung “attack” angin dalam badannya.  Sebab itu ada orang yang apabila baca Quran, dia akan sendawa beberapa kali di peringkat awal. Lagi satu, jika dalam badan perawat ada jin-jin (biasanya yang kecil-kecil) dan banyak syaitan (yang memang selalu masuk keluar tubuh manusia), dia juga akan sendawa.

MANDI LIMAU
Mandi limau itu salah satu kaedah rawatan, lebih-lebih lagi ia bersifat asid dan berbau wangi. Ada sebahagian jin yang sangat tidak selesa dengan asid dan bau wangi. Boleh saja mandi air daun bidara, air biasa dan seumpamanya.

MEMAGAR RUMAH
Bahan-bahan yang digunakan untuk memagar rumah itu boleh digunakan, asalkan niatnya betul. Cuma saya tak biasa guna asam keping. Bahan-bahan itu digunakan kerana ada sebahagian bangsa jin yang tidak selesa/ tidak suka dengannya. Jadi apabila kita taburkan di sekeliling rumah, jin-jin itu biasanya tidak menghampirkan diri. Tapi bukan semua jin tak suka benda-benda itu. Namun sekurang-kurangnya ia mengurangkan jumlah jin yang mungkin masuk ke kediaman kita.

Contohnya apabila kita tabur belerang di sekeliling rumah, banyak jenis haiwan berbisa akan mengelak daripada masuk ke rumah kita, tapi ada juga jenis yang tetap boleh masuk. Ada haiwan tak suka pokok limau purut, ada yang pantang dengan serai wangi, ada yang takut warna-warna tertentu, ada yang takut duri dan sebagainya. Selain itu benda-benda itu juga ada khasiat-khasiat tersendiri yang sampai sekarang pun manusia tidak tahu kesemua khasiatnya. Begitu jugalah dengan lada hitam dan garam.

Orang dulu-dulu belajar dari pengalaman. Apabila mereka tabur garam yang dibacakan ayat-ayat Quran, ternyata mereka berjaya menjauhkan bangsa-bangsa jin tertentu. Apabila dibuat berulang kali, di banyak tempat dan oleh ramai orang dan berjaya, lama-kelamaan ia diterima secara umum walaupun mungkin sebahagian orang tak tahu pun apa kaitan antara lada dan garam dengan jin-jin.

Samalah macam orang tabur belerang keliling rumah untuk elakkan haiwan-haiwan berbisa. Kalau kita tanya, kebanyakannya tak tahu pun apa kaitan antara belerang dengan haiwan berbisa dan bagaimana fungsi belerang ke atas haiwan-haiwan itu, tapi mereka bertindak berdasarkan pengalaman berjaya berulang kali yang dibuat oleh masyarakat. Tak bolehlah kita cegah mereka tabur belerang dengan alasan kononnya tak ada dalil Quran atau sunnah ataupun tak buat eksperimen makmal.

Jin-jin terdiri daripada banyak bangsa dan agama, macamlah spesis-spesis haiwan. Ada haiwan takut akan api, ada pula yang suka. Untuk elakkan beruang, harimau, serigala dan seumpamanya, kita nyalakan api sekitar rumah. Tiba-tiba kita dapat tahu ada sejenis haiwan sedang mengamok menyerang manusia. Kita tak tahu haiwan apa. Maka sebagai usaha dan ikhtiar, kita pun pakat pasang obor keliling rumah. Tindakan kita itu berdasarkan pengalaman rata-rata masyarakat bahawa binatang buas takut akan api. Tak perlu tunggu kaji dalil Quran dan hadis untuk ambil tindakan sebegini, cukup dengan menggunakan akal.

SYARAT-SYARAT OLEH PERAWAT
Tentang mandi limau 5 malam dengan syarat-syarat tertentu itu sebenarnya mengikut pertimbangan perawat. Berdasarkan tahap keseriusan gangguan yang dihadapi, maka perawat mengagak yang gangguan itu akan hilang sepenuhnya jika dibuat selama 5 malam. Kalau tak serius, mungkin setakat 3 malam, dan kalau sangat serius, mungkin sampai 7 malam.

Samalah macam doktor merawat ahli sukan yang cedera. Doktor itu akan nasihatkan agar ahli sukan itu berehat mengikut tempoh masa yang dijangkakannya kecedaraan itu akan sembuh. Sebab itu ada ahli sukan yang direhatkan dua minggu, ada yang dua bulan, ada yang setengah tahun dan sebagainya. Masanya berbeza mengikut jenis kecederaan. Kesimpulannya, ia mengikut pertimbangan perawat.

PERAWAT MENGGUNAKAN JIN
Antara tanda-tanda perawat menggunakan jin :
1.       Dia menurun (menggelepar atau terketar-ketar lalu suaranya jadi lain). Yang ini kita sedia maklum.
2.       Dia menggunakan kemenyan, colok atau apa-apa yang mengeluarkan asap dan bau, tujuannya untuk mudah menghadirkan jin. Tapi tidak semestinya yang menggunakan kemenyan itu menggunakan jin. Begitu juga kalau dia membuat apa-apa hidangan atau peralatan. Biasanya hidangan dna pearalatan itu adalah kesukaan jin-jin yang mahu dihadirkannya.
3.       Dia duduk diam ataupun kelihatan membaca sesuatu lalu tiba-tiba bersuara dengan suara yang lain. Kalau jenis Islam, biasanya jin itu akan mengucapkan salam terlebih dahulu.
4.       Dia bercakap dengan sesuatu yang kita tidak nampak, seolah-olah ada teman bicara. Kadang-kadang dia tanya soalan, dia sendiri yang jawab. Sebenarnya yang menjawab itu ialah jin tadi, sekalipun suaranya sama dengan suara perawat.
5.       Ketika sedang merawat, dia sendiri beritahu bahawa sekejap tadi ada orang/sahabat/sesuatu dan seumpamanya yang beritahu begini-begini kepadanya sedangkan kita tak nampak siapa.
6.       Dia nampak apa yang kita tidak nampak seperti nampak jin duduk di pintu, di alang, di tepi pesakit dan sebagainya. Tapi bukan semua perawat yang nampak itu menggunakan jin.
7.       Tiba-tiba dia bercakap dengan nada yang lain dan mengakui dirinya sebagai tokoh-tokoh tertentu seperti Hang Tuah, Tok Janggut, wali, Puteri Mayang Mengurai, ulama, pendekar dan sebagainya.
Namun begitu, bukan semua orang yang melibatkan jin dalam rawatannya itu melakukan perkara yang salah. Bahagian ini panjang huraiannya dan perlukan perincian. Tapi sebagai jalan selamat, kita elakkanlah perawat yang melibatkan jin dalam rawatannya. Banyak fitnah sekiranya menggunakan jin ini.

PENUTUP
Alhamdulillah, syukur. Saya kira saya sudah berusaha menjelaskan sekadar yang saya tahu dan terdaya dalam ruang yang ada ini walaupun tidaklah secara terperinci. Semoga penjelasan ini bermanfaat buat anda. Wallahua’lam.

Abu Zulfiqar
29 Mei 2013

Berpantang dalam Rawatan Santau

Posted by Alexanderwathern | 1:17 PM | | 0 comments »



PERSOALAN : Assalamualaikum ustaz.. saya ingin bertanya mengenai perubatan Islam.. Baru-baru ini abng saya didapati terkena santau di kedai makan.. kami berubat dengan seorang imam ini.. tapi imam ni memberi pantang yang abang saya tak boleh melanggarnya.. contohnya, tidak boleh makan sayur-sayur yang berjalar selama satu minggu, tidak boleh makan ikan yang berbisa selama sebulan dan tidak boleh makan rebung seumur hidup abang saya.. Betul ker itu ustaz?? Mohon pencerahan yer ustaz..

PENJELASAN : Wlksm. Santau ni sejenis racun. Apabila masuk ke dalam badan, ia akan merosakkan bahagian-bahagian dalaman tertentu, mengikut jenis racunnya. Makanan-makanan yang dipantangkan tu sebenarnya berpotensi untuk menguatkan racun santau, atau melambatkan penyembuhan.

Contohnya orang yang berangin dalam perut, orang tua-tua akan pesan supaya jangan makan benda berangin seperti nangka, daun selom dan lain-lain untuk tempoh tertentu (*tanpa merujuk kepada dalil-dalil Al-Quran atau hadis terlebih dahulu pun, cukup melalui pengalaman masyarakat umum). Sekiranya dimakan juga, lambatlah hilang angin dalam perut tu kerana kita makan penambah angin. Begitu juga dengan santau.

Contohnya lagi, apabila kaki kita luka, kita tabur pula dengan garam, lagilah sakit. Santau itu mungkin sudah melukakan atau membengkakkan organ dalaman tertentu, maka makanan-makanan yang boleh menambahkan sakit eloklah dipantang buat sementara waktu sehingga betul-betul sembuh.
Jika kesan santaunya kuat, mungkin ada makanan tertentu yang tidak boleh dimakan langsung kerana dikhuatiri akan menghidupkan semula kesan racun santau itu.

Sebagai kesimpulannya, berdasarkan pengetahuan saya yang dhaif ini, pantang-larang yang dibuat oleh imam itu memang ada relevannya jika betul kita terkena santau. Begitulah secara ringaksnya. Wallahua'lam.

Abu Zulfiqar
29 Mei 2013