MagzNetwork

Mati Bersaka

Posted by Alexanderwathern | 9:26 AM | , | 0 comments »

PERSOALAN:

Salam
Nak tanya soalan sikit. Harap boleh tolong jawab.

Cam ni, tadi kat sekolah ngan kawan2 kami bercerita pasai saka. Jadi timbul pulak soalan cam na kalau tok nenek ada saka sampai kat generasi kita, kita tak mau terima. Ada ka dia bawa kesan cam orang cerita, orang yang ada saka susah nak meninggai nanti.
Adakah semua keturunan dia susah nak meninggai atau hanya pada orang yang menerima saja?

Tolong beri penjelasan, nanti xxx boleh cita kat kawan2. La ni ada dengaq cita macam2. Orang kata la ni benda tu berleluasa disebabkan tuan dia dah meninggal, dia masih tidak bertuan. Tu yang katanya orang yang tak bersalah pun terkena pengangan tu. Betui ka?

JAWAPAN:

Wlksm xxxxx,

Jika tok nenek kita ada saka dan ia mahu turun kepada kita lalu kita tak mahukannya. Yang mungkin berlaku:
1. ia akan cuba pergi ke anak cucu yang lain, ataupun...
2. ia akan menyusahkan kita (terutamanya membuatkan kita sakit) sehinggalah kita mahu menerimanya, ataupun...kadang-kadang...
3. ia akan merayau-rayau dan mengganggu orang.

Memang ada orang yang ada saka, susah hendak mati sehinggallah saka itu berjaya diusir ataupun saka itu sudah ada tuan yang baru (ada orang yang sanggup terima ia terutamanya keluarga si sakit).

Ada juga yang sudah mati tetapi kelihatan masih hidup. Hal ini kerana saka itu menumpang pada tubuh tuannya. Apabila saka itu berjaya dikeluarkan (sama ada dengan cara diusir ataupun mendapat tuan yang baru), barulah tubuh tuannya tidak bergerak-gerak lagi.

Yang susah untuk melepaskan nyawa itu ialah orang yang menjadi tuan saka tersebut, bukannya ahli keluarga yang lain.

Tuannya mati lalu jinnya merayau-rayau... kes seperti ini selalu berlaku. Masalah begini biasanya boleh selesai jika jin itu berjaya dibuang, dibunuh ataupun jika jin itu mendapat tuan yang baru.

WaAllahua'lam.

Blog Khusus untuk Syarah Ihya Ulumiddin

Posted by Alexanderwathern | 10:07 PM | | 0 comments »

Alhamdulillah syukur, sebuah blog khusus tentang kuliah Syarah Ihya' berjaya disiapkan. Tuan-tuan boleh berziarah ke http://syarahihya.blogspot.com/ . Ambillah apa-apa yang bermanfaat, ketepikan apa-apa yang mudarat.


Berikut adalah sedikit panduan kepada para penziarah tentang isi kandungan laman tersebut:

AUDIO SYARAH IHYA' = Kuliah syarahan kepada kitab Ihya' 'Ulumiddin. Dirakam dalam bentuk audio dan dimuatnaik ke Youtube.

TEKS KULIAH = Audio Syarah Ihya' tadi dipindahkan ke dalam bentuk teks untuk dibaca. Sesiapa yang mengalami masalah talian internet 'lembab', boleh mengikuti kuliah dengan membaca teksnya.

SYARAH TEKS KULIAH = Teks Kuliah tadi disyarahkan lagi dalam bentuk teks untuk memantapkannya.

HIKMAH AL-GHAZALI - Koleksi pilihan kata-kata hikmah Imam al-Ghazali dalam kitab Ihya'. Kata-kata beliau yang ringkas tetapi padat menajdi keutamaan.

SYARAH HIKMAH - Syarah kepada Hikmah Al-Ghazali (dalam bentuk teks).