MagzNetwork

Diumumkan kepada tuan-tuan dan puan-puan khususnya para pendengar/pengikut kuliah pengajian kitab Ihya' 'Ulumiddin (sama ada secara talaqqi atau pendidikan jarak jauh) bersama saya (Abu Zulfiqar), tuan-tuan dan puan-puan digalakkan untuk menjawab soalan peperiksaan Tahap 1 Pengajian Kitab Ihya' 'Ulumiddin.

Soalannya boleh di'download' di http://periksaihya.files.wordpress.com/2012/04/peperiksaan-ihya-tahap-1.pdf .

*Tuan2 puan2 yang tidak mengikuti kuliah Abu Zulfiqar juga boleh menjawabnya jika mahu.
*Peperiksaan Tahap 2 akan diusahakan sedikit masa lagi.
*Hanya calon yang lulus (mendapat sekurang-kurangnya C) akan ditawarkan untuk menjawab soalan peperiksaan Tahap 2.

Selamat menjawab peperiksaan :up:

Kaki Anak Diserang

Posted by Alexanderwathern | 11:46 AM | , , | 1 comments »

Kami sekeluarga pulang dari sebuah rumah yang sedang dalam proses pemulihan (yang diusahakan oleh seorang perawat tradisional) kerana mengalami gangguan baru-baru ini. Tiba di rumah, anak perempuan saya terus masuk tidur.

Selang tak berapa lama, tiba-tiba terdengar suara anak perempuan saya memanggil saya berulang kali dari dalam bilik. Saya ingatkan dia sengaja mengada-ngada, jadi lambatlah sikit pergerakan saya ke bilik.

Tiba di bilik, dia mengaduh sakit kaki. Memang sebelum ini dia pernah sakit kaki jika banyak berlari atau bersukan pada siangnya. Saya pun menyapu minyat but-but dan memicit-micit bahagian yang sakit sambil membaca Bismillah dan selawat. Biasanya selepas satu dua minit dibuat begitu, beransur baiklah kakinya. Saya pun pergi meneruskan kerja saya.

Berasa tidak sedap di hati, saya pergi menjenguknya lagi. Rupa-rupanya dia masih kesakitan. Saya mula sangsi. Boleh jadi dia ada ‘terpijak’ ke apa ke tadi. Saya tanya, sakitnya bagaimana? Dia tak tahu nak terangkan keadaan sakit itu kerana lain daripada biasa. Tapi katanya seolah-olah jantung, ia mengepam. Tahulah saya, ada ‘sesuatu’ yang menyakitkan kakinya.

Saya pun membuat rawatan ringkas dengan ruqyah biasa. Bukan hendak berkurang, lagi sakit, sampai macam hendak meronta pula. Pelik juga. Biasanya kalau jenis liar ni, kita buat rawatan ringan pun ia/mereka akan pergi. Ini melawan pula.

Dalam keadaan begitu, barulah dia mula membuka mulut.

“Abi, bilik depan (di rumah yang sedang dipulihkan itu) memang tak boleh masuk ke?” Anak saya memang tahu yang bilik itu sedang dipulihkan.

“Ha’ah, memang tak boleh masuk (sampailah habis usaha pemulihan itu). Kenapa? Kakak ada masuk ke?”

“Tak. Tadi bola masuk ke bilik tu. Kakak kait dengan raket. Lepas tu kakak tarik dengan kaki yang sakit ni.”

Barulah jelas puncanya. Mulalah naik kebengangan kita. Aku tak kacau engkau, berani engkau kacau keluarga aku!

Sebenarnya saya sudah jarang merawat kerana banyak kesibukan urusan agama yang lain. Saya juga tidak bercadang untuk menambah lawan/musuh buat masa ini. Sudah letih berlawan. Lagi pun ilmu merawat dan membenteng tidaklah setinggi mana. Kalau asyik kena serang sahaja, kacau hidup kita dibuatnya. Sebab itu saya memang jarang merawat.

Terkenang sahabat-sahabat muallij terutamanya yang seperguruan, yang hamper setiap hari merawat. Saya memang kagum dengan ketahananidan kelasakan mereka. Pelbagai ujian datang tetapi mereka tetap bertahan. Tahniah para sahabatku.

Nampaknya kali ini saya kena balas sikit. Bukan hendak bermusuh, tapi sebagai peringatan sahaja. Terus saya buat rawatan yang berat sikit. Kemudian saya buat serangan yang sederhana dan ringkas kepada yang sedang berada di kaki anak, kemudian di bilik rumah tadi, dan kepada tuan punya ‘benda-benda’ yang berada di kaki dan di bilik itu walaupun saya tidak tahu siapa orangnya. Yang penting, saya mohon Allah sampaikan pukulan saya itu pada ketiga-tiga pihak.

Dengan izin Allah, selepas melancarkan pukulan amaran jarka jauh (bukan dengan niat hendak berlawan, tapi dengan niat bagi mereka rasa sakit sikit untuk memberitahu kepada pihak-pihak terbabit bahawa kita tidak mahu bermusuh, tapi jangan dicabar lagi selepas ini), terus pulih kaki anak saya. Selepas itu saya pun buat ‘pendinding’ untuk kedua-dua orang anak dan rumah.

Setakat pagi tadi, nampaknya tidak ada apa-apa serangan balas. Harap-harap tidak dipanjangkan lagi. Para pembaca tolonglah doakan sama keselamatan kami sekeluarga di dunia dan di akhirat.

Abu Zulfiqar

10 APRIl 2012

Kesan Racun yang Lewat

Posted by Alexanderwathern | 11:44 AM | , , | 0 comments »

Suatu hari kami sekeluarga menziarahi seorang bakal ibu di Hospital Taiping. Kandungannya bermasalah, menurut doktor. Hasil ‘scan’ para doktor menunjukkan jantung bayinya membengkak dan punya dua denyutan. Para doktor di sini pun pening kerana belum pernah menemui kes seperti ini.

Dalam bersembang-sembang itu, saya diminta cuba tolong ‘tengokkan’ si ibu. Pada mulanya saya menolak kerana saya tidak ada ilmu ‘menengok’ dan tidak ada pengetahuan tentang sakit fizikal seperti itu. Perkara yang saya tidak tahu, saya jawab teruslah tidak tahu.

Selepas didesak beberapa kali, saya pun bersetujulah untuk meruqyah si ibu. Manalah tahu kalau-kalau ada ‘sangkut’ apa-apa walaupun dalam hati saya mengatakan kes ini memang sakit fizikal.

Di tengah-tengah orang ramai sebegitu, tak selesa hendak meruqyah. Saya letakkan tapak tangan di atas kepala si ibu lalu membacakan ayat-ayat ‘meracun’ sesiapa yang berada di dalam tubuh si ibu, sekiranya ada. Dengan ikhtiar yang sesingkat itu, saya tidak dapat mengesan apa-apa dan si ibu juga tidak berasa apa-apa. Saya tanya, ada tak bermimpi apa-apa dalam tempoh terdekat ini, supaya dapat saya ta’birkan. Tiada. Jadi dengan satu ‘round’ ruqyah ringkas itu (biasanya kalau merawat, 3 ‘round’), saya beranggapan tiada sebarang gangguan. Kami pun minta diri lalu pulang.

Beberapa jam kemudian isteri saya dapat panggilan telefon dari si ibu. Katanya sebaik-baik sahaja kami melangkah pulang, matanya terasa panas/hangat dan panas/hangatnya lain macam.

Rupa-rupanya ‘racun’ itu berkesan dengan izin Allah, cuma oleh kerana ia racun yang ringkas dan sekali lalu sahaja, kesannya lambat. Orang dah balik baru racunnya mengganggu ‘si dia’ yang berada di dalam.

Malam itu juga keluarga di ibu pergi mendapatkan bantuan seorang perawat berdekatan rumah mereka.

Abu Zulfiqar

10 APRIL 2012

Sekumpulan remaja menyertai sebuah kem di pinggir hutan. Salah satu aktiviti yang mereka ikuti ialah jejak rimba (jungle tracking). Ketika aktiviti itu berlangsung, tiga orang remaja perempuan terkena gangguan. Mereka dipulihkan oleh sahabat saya ustazah N dan Ustaz A, yang pernah bergandingan dengan saya ketika menangani beberapa kes gangguan sebelum ini. Oleh kerana saya tidak terlibat dengan kem itu, saya hanya mendengar cerita-cerita yang dibawa pulang sahajalah.

Dua orang remaja yang menyertai kem itu bertanya kepada saya : “Seronok tak kem hari tu?”

Saya terpinga-pinga : “Kem apa?”

“Laa… kem yang kat xxxxxx tu?”

“Eh, mana saya nak tahu! Saya tak pergi!”

“Eh, pergi laa…! Kami nampak!” balas mereka.

“Laa… sungguh ni! Memang saya tak pergi langsung!”

Mereka berdua saling berpandangan. Mereka bertanya kepada dua orang lagi rakan mereka ketika itu juga. Kedua-duanya pun bersungguh-sungguh mengaku nampak saya di kem itu, bahkan pada waktu pagi dan malam. Antaranya saya dilihat berada hampir dengan Ustaz Y dan Ustaz S yang memang hadir pada kem itu. Sudah empat orang! Saya menafikan tetapi mereka berempat menyangka saya sedang berlawak, kerana saya sering juga berjenaka dengan budak-budak tu.

Menurut mereka, saya memakai serban putih, baju labuh putih dan seluar putih. Sekali imbas nampak memang macam penampilan saya, tetapi yang mereka lihat itu pasti 100% bukan saya, kerana saya langsung tidak berada di sana walaupun sesaat. Akhirnya budak-budak itu mengalah dan dapat menerima bahawa bukan saya yang mereka lihat. Jadi… siapa lelaki berserban dan berpakaian serba putih itu?

Kemudian saya pergi pula bertanya kepada Ustaz Y dan Ustaz S yang kebetulan sedang berbual berdua. Memang pelik! Menurut mereka, memang tidak ada sesiapa yang berpakaian seperti itu hadir ke kem dua hari satu malam itu. Jeng je jengggg…!!!

‘Pendamping’ kot?

Sebenarnya saya tidak pernah berpendamping atau apa-apa yang sewaktu dengannya. Bahkan mereka yang berpendamping pun saya suruh mereka usahakan untuk membatalkannya. Bekal rawatan saya hanyalah ayat-ayat Al-Quran, bersumberkan hadith dan bahan-bahan daripada alam. Itu sahaja. Tiada pendamping, sahabat, belaan, jin atau sebagainya.

Jadi… siapa yang dilihat oleh budak-budak itu? WaAllahua’lam.

Saya berjenaka dengan orang rumah : “Benda ni laa… kalau nak pinjam rupa abang pun… bayar le royalti. Dah la tak ambik tauliah dulu, pandai-pandai je nak guna rupa orang. Buatnya ‘time’ orang perempuan mandi, tiba-tiba dia muncul kat bilik mandi tu, tak ke haru abang dibuatnya.” Orang rumah saya tertawa mendengarnya.

Harap-harap biarlah ia (yang seakan-akan saya itu) makhluk yang baik lagi soleh dan tidak mendatangkan kesa tidak baik kepada saya.

Abu Zulfiqar

7 APRIL 2012