MagzNetwork

Ditiduri Jin

Posted by Alexanderwathern | 11:35 AM | , , | 0 comments »

Bersoal-jawab dan sesi kaunseling sememangnya berkait rapat dengan tugas-tugas seorang muallij. Sejak melibatkan diri dalam dunia rawatan (walaupun sekadar sampingan), memang hal itu tidak dapat dielakkan. Tidaklah usaha seseorang perawat itu sekadar tunggu pesakit datang duduk di hadapan dan merawatnya. Soal jawab dan kaunseling itu pun sebenarnya sebahagian daripada rawatan.

Seorang wanita menghubungi saya melalui internet, ingin minta pandangan tentang masalah yang dihadapinya. Atas keluangan waktu yang ada, kami berbual terus secara ‘chat’. Biasanya masalah yang panjang lebar, akan saya minta tuannya tulis siap-siap dan kemudiannya hantar melalui e-mail ataupun ‘private message’. Lagi pun nampak macam masalah yang dihadapinya begitu menekan (berdasarkan ayat-ayat yang ditulisnya).

Ketika dia mula menulis, katanya badannya sudah mula menggeletar, tangannya berasa sejuk dan berasa hendak muntah. Padahal sebelum itu keadaannya baik-baik saja. Dia minta pandangan saya tentang keadaan itu.

Saya katakan hal itu mungkin kesan psikologi. Maklumlah, dia dalam keadaan hendak meluahkan sesuatu yang berat, pastinya ada sedikit tekanan ke atas minda, yang memungkinkan tubuhnya terpengaruh lalu mengalami gejala-gejala yang disebutkan. Satu lagi kemungkinan ialah kerana gangguan jin ataupun sihir. Dari pihak saya, saya tidak membaca atau melakukan apa-apa secara jarak jauh. Begitu saya maklumkan.

Bagi dirinya pula, walaupun dia merasakan sesuatu yang tidak kena, dia bertekad untuk menceritakan masalahnya.

Menurutnya dia seorang janda beranak satu. Dia berkahwin pada usia muda dan bercerai beberapa tahun lalu. Selepas itu dia bekerja di Kuala Lumpur. Suatu ketika dahulu, dia ada ramai kawan lelaki. Kawan yang bagaimana tidaklah dia maklumkan, dan saya juga tak bertanya.

Masalahnya memang berat. Dia selalu didatangi suatu makhluk ketika tidur. Tidak sekadar datang, makhluk itu ‘bersama’ dengannya. Wanita ini pula berasa puas setiap kali ‘bersama’ dengan makhluk itu. Hal itu sudah berlarutan lebih satu tahun. Keadaan itu lebih teruk jika dia pulang ke kampung.

Selain itu, setiap kali wanita ini hendak mendirikan rumahtangga kali kedua, ada saja halangannya. Apabila dapat sesuatu pekerjaan, tak kekal lama. Apa yang dilakukan, sering tak menjadi. Dia mohon pandangan. (Ketika ini saya mula membaca ayat-ayat tertentu untuk merasa ‘gerak’).

Saya jawab begini:

“Dari pengalaman saya yang tidak seberapa ini, ada beberapa kemungkinan. 1. Anda sedang didampingi oleh jin asyik. Maksudnya ada makhluk halus yang jatuh hati pada anda. 2. Ada jin keturunan (saka) yang mendampingi anda. 3. Ada orang pernah menyihir anda dan sihirnya masih berjalan. Secara peribadi, buat masa ini dengan maklumat yang anda berikan, saya CENDERUNG KEPADA JENIS PERTAMA.”

Terus dia mengakui yang pandangannya juga begitu. Tambahnya lagi, dalam kejadian terbaru, dia ada pergi ke rumah bakal suaminya yang baharu. Tiba-tiba dia dan ibu mertuanya jadi histeria. Rakannya ada memberi pandangan, bahawa ‘benda tu’ mahu hidup dengan dirinya sampailah ke mati. ‘Benda tu” tak akan benarkan dia dimiliki oleh orang lain.

Nampaknya pandangan saya dan rakannya itu ada persamaan. Barulah dia membuka cerita bahawa dia memang ada pergi berubat. Namun setiap kali pergi mendapatkan rawatan, dia akan ‘mengamok’. Waktu tidak berubat, keadaannya biasa sahaja cuma badannya sentiasa sejuk seperti mayat. Dirinya sudah cukup menderita dan mahu menghentikan semua ini.

Balasan saya:

“Maklumat tambahan ini menguatkan lagi agakan saya, kes anda adalah jenis yang pertama tadi. Anda kemungkinan besar sedang didampingi oleh jin asyik. Ia memang tak akan lepaskan anda untuk bersama orang lain.”

“Dari pengalaman saya, kes seperti yang sedang anda alami ini termasuk kes yang berat. Ia sukar diselesaikan sendiri. Kalau kes yang ringan, saya boleh bekalkan amalan dan bacaan yang sesuai untuk anda lakukan, insyAllah akan berhasil.”

“ Tapi kes jin asyik sebegini, anda kena pergi dapatkan rawatan dengan mana-mana perawat perubatan Islam. Biasanya kalau dibekalkan amalan dan bacaan pun, jin tadi akan ganggu sampaikan anda gagal laksanakan bacaan dan amalan tu.”

“ Lagi satu... Salah satu sebab jin tu tertarik ialah kerana penampilan anda juga (mohon maaf saya menegur). Dari gambar-gambar di akaun anda, saya sarankan anda longgarkan sikit pakaiannya (ubah sikit cara berpakaian). Hal ini sedikit sebanyak akan melonggarkan perasaan suka si jin terhadap anda, insyaAllah.”

“Namun saya boleh bekalkan amalan untuk anda cuba, sementara anda berusaha pergi dapatkan rawatan, jika anda mahu cuba sendiri, kalau-kalaulah ada hasilnya.”

Wanita ini tak yakin dia dapat melaksanakan amalan ataupun bacaan yang hendak diberi kerana ketika dia mengerjakan solat pun, dia dapat rasakan ‘benda tu’ ada di sebelahnya. Kadang-kadang dia lupa bacaan dan jumlah rakaat. Oleh itu dia bercadang untuk pergi dapatkan rawatan. Dia minta saranan berhampiran tempat tinggalnya.

Saya berikan 3 pusat rawatan berhampiran. Dia bertanya pula, apakah dia akan dipukul ketika rawatan itu nanti? Dia sudah serik dipukul dalam rawatan sebelumnya. Perawat manalah agaknya yang membuat pukulan sebegitu teruk. Memanglah boleh dibuat sedikit pukulan, tapi kalau dengan cara pukulan sudah tidak berjaya, janganlah berterusan dipukul. Banyak cara lain, malah yang tidak perlu menyentuh pesakit.

Saya pun tak tahu pusat-pusat rawatan itu menggunakan kaedah pukulan ataupun tidak. Tapi yang pasti, salah satu daripadanya memang tidak memukul secara fizikal begitu iaitu di AKRINE Kuang. Saya pernah mengikuti kursus kelolaaan pengasasnya iaitu Ustaz Abdul Majid. Setahu saya, rawatan untuk gangguan jin dan sihir di AKRINE memang tak menyentuh pesakit langsung. Paling kuat pun tangan perawat diletakkan di atas kepala pesakit. Jadi, saya berani ‘confirm’ yang itu sahajalah.

Si wanita mengucapkan terima kasih dan akan berusaha pergi mendapatkan rawatan. Semoga Tuhan memudahkan segala urusannya.

Abu Zulfiqar

21 Disember 2010

15 Muharram 1432

Anak Ketawa Terkekek-kekek

Posted by Alexanderwathern | 12:39 PM | , , | 0 comments »

Seperti biasa, saya sering tidur lewat. Malam itu sekitar pukul dua lebih, barulah saya berkemas untuk masuk tidur. Sudah jadi rutin, sebelum tidur saya bacakan ayat-ayat suci atau doa kepada anak-anak dan isteri (yang biasanya sudah lena lebih dahulu). Untuk setiap orang, lain bacaan yang saya lakukan. Hal ini kerana secara tidak langsung saya dapat mengkaji keberkesanan setiap bacaan.

Untuk anak lelaki yang berusia 4 tahun, saya cadang bacakan Ayat Kursiy. Sewaktu hendak duduk di kakinya, saya terperasan kaki dan tangannya bergerak-gerak sedikit. Gerakannya seperti anak kecil yang terkena gigitan semut ketika tidur.

Sambil memulakan bacaan Ayat Kursiy, saya melihat sekeliling dirinya kalau-kalau ada serangga. Sebaik sahaja Ayat Kursiy dibacakan, dia tertawa kecil. Saya sangkakan hal biasa kerana kadang-kadang memang kanak-kanak bermimpi atau mengigau lalu tertawa.

Sepanjang membaca Ayat Kursiy, tawanya berterusan. Saya mula berasa pelik. Saya mula syak ada gangguan ringan berlaku, lalu saya tambah dengan ayat-ayat yang tidak digemari jin dan syaitan. Lagi dia tertawa! Tiba-tiba matanya terbuka luas dan melihat ke atas sedikit, tapi masih tidak sedar dan terus tertawa.

Tak boleh jadi ni! Saya letak tangan atas kepalanya, lalu saya ruqyah dengan ayat-ayat yang lebih serius, seperti kebiasaan saya meruqyah orang kerasukan. Ketika ini isteri saya pun sudah terjaga kerana terkejut mendengar tawa si anak. Nak tahu apa jadi apabila anak kami diruqyah? Dia tertawa terkekek-kekek, lebih panjang dan lebih kuat. Baru kami sedar yang badannya panas betul. Padahal ketika saya mengangkatnya ke tempat tidur dalam sejam yang lalu, suhu badannya normal.

Dah habis ruqyah ringkas pun keadaannya masih terkekek-kekek juga, saya mula panas hati. Saya bercadang untuk buat satu amalan yang agak kuat, tapi makan masa lama. Takkan nak biarkan dia terkekek-kekek begitu. Mata terbuka luas tapi dikejut tak berjaya, dia masih ‘di alamnya’.

Dalam keadaan serba-salah itu datang ilham untuk menggunakan air. Saya ambil air tapisan, dengan bacaan yang sangat ringkas saya pun sapu ke kepala dan mukanya. Alhamdulilah syukur, tawanya berkurang. Dalam keadaan tertawa-tertawa kecil itu kami berjaya mengajaknya berdialog. Nampaknya dia sudah sedar, namun ‘seronoknya’ masih ada.

Katanya dia nampak istana, dan menunjuk ke satu arah. Katanya lagi, dia tertawa kerana melihat kakaknya sedang buat lawak, padahal kakaknya sudah lama terlena dan tidak sedar sepanjang kejadian itu.

Kesabaran kita kadang-kadang teruji juga. Saya percaya ada campur tangan jin dalam kejadian ini. Maklumlah, lagi kuat diruqyah, lagi kuat dia tertawa. Kita serang secara serius, lagi berangkai ketawanya. Dengan itu saya melepaskan satu dua jurus di dalam rumah. Nasiblah kalau jin-jin yang tak berkaitan kebetulan berada di situ, mana yang sakit atau luka tu saya ‘mohon mahaplah’: )

Kemudian saya ambil sebekas air dan membaca ayat-ayat yang agak panjang. Air ini disapu ke tubuh si anak. Kami beri juga sedikit saki-baki ubat demam untuk kanak-kanak yang ada di rumah. Dengan izin Allah, selepas itu tidak ada lagi perlakuannya yang pelik, cuma demam panas biasa. Lusanya demam anak kami pun hilang.

Keesokannyalah saya ternampak sesuatu yang pelik di luar rumah, iaitu kain yang ditebar di sebalik tembok, sebagaimana dalam ‘posting’ bertajuk “Kain Misteri”. WaAllahua’lam.

“Alaa... anak tu berhalusinasi je sebab badannya panas.”

Ya, saya akui kanak-kanak yang demam memang boleh berhalusinasi. Tapi ada dua perkara yang saya pertimbangkan:

1. Suhu badannya naik tiba-tiba ke tahap yang panas betul daripada suhu normal dalam tempoh satu jam. Pada saya hal ini agak luar biasa.

2. Saya membacakan ayat Quran tanpa menyentuhnya, tiba-tiba dia tertawa dan tertawa. Ketika saya sambung bacaan dengan ayat-ayat lain, ketawanya makin kuat dan berterusan, malah matanya dibuka luas seolah-olah melihat sesuatu. Apabila saya pegang kepalanya dan meruqyah, dia terus ketawa terkekek-kekek dan lebih kuat. Apa kaitan demam dan ketawa mengekek dengan ayat-ayat serangan?

WaAllahua’lam.

Abu Zulfiqar

14 Disember 2010

Kain Misteri

Posted by Alexanderwathern | 8:27 PM | | 0 comments »

Malam sebelumnya salah seorang anak saya mengalami gangguan (akan diceritakan dalam tulisan yang lain). Siang tadi saya dan anak perempuan pergi makan kenduri. Sampai di rumah, anak perempuan terus masuk ke rumah.

Ketika keluar dari kereta, saya memandang ke rumah sebelah. Ada tembok batu setinggi lebih kurang 4 1/2 kaki kira-kira 10 meter dari saya.Betul-betul di sebalik tembok itu saya ternampak sehelai kain (lebih kurang sebesar kain batik) berwarna gelap terkibar, ataupun dikibar oleh sesuatu/ seseorang. Kemudian kain itu menurun ke bawah (di sebalik tembok).

Saya berasa hairan, siapa yang mengibarkan kain itu? Kain apa? Bukannya ada orang di situ kerana sudah lama tidak berpenghuni. Saya terus menuju ke tembok batu dan melihat di sebaliknya... TAK ADA SEBARANG KAIN, TAK ADA ORANG!

Pelik saya memikirkannya...

Ilmu Tafsir Mimpi 2

Posted by Alexanderwathern | 8:26 PM | | 0 comments »

ILMU TAFSIR MIMPI 2

Orang yang sama, dapat mimpi yang sama, cuma masanya berbeza. Contoh - Mimpi kali pertama bulan Mac, mimpi kali kedua bulan Ogos.

Kadang-kadang tafsirnya jauh berbeza, malah saling bertentangan. Kali pertama mungkin bermaksud untung, kali kedua mungkin bermaksud rugi (ataupun sebaliknya). Kadang-kadang kedua-duanya membawa maksud yang sama pula.

Inilah antara ‘part’ paling memeningkan dalam ilmu ta'bir mimpi. Bahagian ini boleh dikuasai dengan baik oleh orang yang MAHIR ilmu alam/ geografi dan ilmu falak.

Abu Zulfiqar

Mimpi Kena Rogol

Posted by Alexanderwathern | 8:20 PM | | 1 comments »

SOALAN:

Ana selalu mimpi kena rogol..........cam na ya...? Apakah petanda dia...?

JAWAPAN:

Pandangan saya, ada orang (lelaki) mengambil sesuatu keuntungan/ faedah (contohnya wang/ tenaga/ kedudukan ataupun lain-lain) daripada anda melalui cara yang tidak sepatutnya.

Cuma selepas membaca tafsir ini, diharap anda tidak cepat mengesyaki siapa-siapa, takut-takut orang yang tak bersalah pula yang disyaki.

Abu Zulfiqar

Ilmu Tafsir Mimpi 1

Posted by Alexanderwathern | 7:43 PM | | 0 comments »

ILMU TAFSIR MIMPI 1

Walaupun 2-3 orang mengalami mimpi yang sama, tetapi maksud mimpi itu tak semestinya sama. Ia berbeza berdasarkan banyak faktor. Mimpi raja tak sama mimpi rakyat. Mimpi orang di India tak sama mimpi orang di China. Mimpi orang Majusi tak sama mimpi orang Islam... walaupun isi mimpinya sama.

Pentafsir mimpi yang baik hendaklah mempunyai pengetahuan am yang luas. Saya baru prebet dalam bidang ni...

MAKNA-MAKNA DALAM MIMPI

Musafir Ilmu Tuan, ilmu mentafsir mimpi perlu kepada ilmu dalaman atau perlu pandai mentafsir makna-makna dalam mimpi tersebut?

Abu Zulfiqar Amsyari MUSAFIR ILMU... Memang kena tengok perkaitan benda-benda dalam mimpi tu. Tu yang susah sangat, takut-takut kita tersilap buat perkaitan. Kalu rasa tak yakin tu, saya jawab tak tahu je kepada orang yang bertanya.

TAFSIR MIMPI & BAKAT

Tok Nik MaNzil Ilmu tafsir mimpi ni tak semua orang boleh...amat beruntung orang yang berkelebihan...

Abu Zulfiqar Amsyari TOK NIK MANZIL .. Betul tu tuan. Ia lebih kepda bakat, maacm seni lukis jugk. Bukan semua orang pandai melukis, dan tak semua yang belajar melukis boleh melukis. Dan tak semua yang boleh melukis tu mahir melukis. Lain orang lain kebolehannya.

BUKU TAFSIR MIMPI

Siti Fatimah Buku pentafsiran mimpi yang banyak ada di pasaran sekarang boleh dipercayai 100% ke? Dan bagaimana cara untuk mengetahuinya ya?

Abu Zulfiqar Amsyari SITI FATIMAH... Tafsir Ibnu Sirin insyaAllah ada autoriti. Yang lain-lain tu ada betulnya juga, tapi lebih selamat guna kitab Ibnu Sirin.

Razif Fuad As-Saadi Kalau kitab tafsir mimpi Ibnu Sirin, insyaAllah boleh percaya..beliau memang ulamak yang alim dalam tafsir mimpi

Abu Zulfiqar Amsyari RAZIF FUAD... Setuju!

KEBERGANTUNGAN KEPADA BUKU TAFSIR

Siti Fatimah Hmm, tafsiran mimpi setiap individu dikatakan tidak sama walaupun bermimpi perkara yang sama atau hampir sama. Jadi, kalau merujuk pada buku atau kitab tersebut, hanya menyatakan alamat mimpi yang sama untuk satu mimpi. Jadi, bagaimana caranya? Dan mimpi bagaimana yang dikatakan memberi alamat? Seringkali dikatakan bahawa 'mimpi itu mainan tidur'.. Boleh terangkan sikit?

Abu Zulfiqar Amsyari SITI FATIMAH... maksud mimpi tu ada yang sama dan ada yang tak. Nak bergantung kepada buku tu memang tak boleh petik terus je maksud dia. Sebab tu kita kena Tanya-tanya jugak orang yang tahu. Ibnu Sirin sendiri kata buku dia tu hanyalah ASAS kepada ilmu tafsir mimpi yang sangat luas.

Katanya lagi (lebih kurang)... kalau hendak dimuatkan semua tafsir mimpi dalam sebuah buku, usaha itu mustahil akan berhasil.

Tentang mimpi yang memberikan alamat...bahagian ini saya sendiri sukar hendak menjelaskannya. Mohon maaf.

Tok Nik MaNzil Kalu ikut teori....tidur dalam keadaan baik..wuduk...solat hajat dan istikharah...
berturutan membawa mksud yang hampir sama...boleh di ambil berat...kalau mimpi tu tidur pun lagha, time masuk waktu solat ke, tidur depan tv lepas tengok bola ke, tak perlu ambil pusing..hiihi......kalau dapat mimpi yng baik.(tak tertolak). Rujuk pada yng ahli....terutama mimpi yang membawa mesej yang tak baik..macam tak sedap hati dengan mimpi tu...macm tiba-tiba duit tu juta jatuh atas riba ke...hihiih...nampak macaim mmpi baik..tapi tak sedap hati..rujuk la...

Kalu mimpi basah..jangan rujuk kat Ustaz Zulfikar..tu simpan sendiri...hihihi...(maaf gurau je)-pendapat ambo yang daif-

Abu Zulfiqar Amsyari TOK NIK MANZIL... mimpi basah, tafsirnya... Tuhan suruh bangun awal dan mandi wajib : ) Pastu pi solat jemaah kat masjid : ) hehe.

MIMPI-MIMPI PELIK

Mohammad AzwanSsalam, dulu saya pernah 2 3 kali mimpi yang agak pelik, tapi buat endah ja.. nanti mimpi sekali lagi pelik-pelik, boleh tak ustaz tolong menafsirkan..

Abu Zulfiqar Amsyari MOHD AZWAN ... mimpi pelik tak semestinya ada ta'birnya. Kadang-kadang mainan tidur ataupun gangguan syaitan je. InsyaAllah boleh saya cuba tafsirkan. Kalau tak dapat (*tafsirnya), saya kata tak dapat. (* Memang banyak mimpi yang saya jawab “tak tahu” kerana memang tak dapat ta’birnya)