MagzNetwork

Ilmu Tafsir Mimpi 1

Posted by Alexanderwathern | 7:43 PM | | 0 comments »

ILMU TAFSIR MIMPI 1

Walaupun 2-3 orang mengalami mimpi yang sama, tetapi maksud mimpi itu tak semestinya sama. Ia berbeza berdasarkan banyak faktor. Mimpi raja tak sama mimpi rakyat. Mimpi orang di India tak sama mimpi orang di China. Mimpi orang Majusi tak sama mimpi orang Islam... walaupun isi mimpinya sama.

Pentafsir mimpi yang baik hendaklah mempunyai pengetahuan am yang luas. Saya baru prebet dalam bidang ni...

MAKNA-MAKNA DALAM MIMPI

Musafir Ilmu Tuan, ilmu mentafsir mimpi perlu kepada ilmu dalaman atau perlu pandai mentafsir makna-makna dalam mimpi tersebut?

Abu Zulfiqar Amsyari MUSAFIR ILMU... Memang kena tengok perkaitan benda-benda dalam mimpi tu. Tu yang susah sangat, takut-takut kita tersilap buat perkaitan. Kalu rasa tak yakin tu, saya jawab tak tahu je kepada orang yang bertanya.

TAFSIR MIMPI & BAKAT

Tok Nik MaNzil Ilmu tafsir mimpi ni tak semua orang boleh...amat beruntung orang yang berkelebihan...

Abu Zulfiqar Amsyari TOK NIK MANZIL .. Betul tu tuan. Ia lebih kepda bakat, maacm seni lukis jugk. Bukan semua orang pandai melukis, dan tak semua yang belajar melukis boleh melukis. Dan tak semua yang boleh melukis tu mahir melukis. Lain orang lain kebolehannya.

BUKU TAFSIR MIMPI

Siti Fatimah Buku pentafsiran mimpi yang banyak ada di pasaran sekarang boleh dipercayai 100% ke? Dan bagaimana cara untuk mengetahuinya ya?

Abu Zulfiqar Amsyari SITI FATIMAH... Tafsir Ibnu Sirin insyaAllah ada autoriti. Yang lain-lain tu ada betulnya juga, tapi lebih selamat guna kitab Ibnu Sirin.

Razif Fuad As-Saadi Kalau kitab tafsir mimpi Ibnu Sirin, insyaAllah boleh percaya..beliau memang ulamak yang alim dalam tafsir mimpi

Abu Zulfiqar Amsyari RAZIF FUAD... Setuju!

KEBERGANTUNGAN KEPADA BUKU TAFSIR

Siti Fatimah Hmm, tafsiran mimpi setiap individu dikatakan tidak sama walaupun bermimpi perkara yang sama atau hampir sama. Jadi, kalau merujuk pada buku atau kitab tersebut, hanya menyatakan alamat mimpi yang sama untuk satu mimpi. Jadi, bagaimana caranya? Dan mimpi bagaimana yang dikatakan memberi alamat? Seringkali dikatakan bahawa 'mimpi itu mainan tidur'.. Boleh terangkan sikit?

Abu Zulfiqar Amsyari SITI FATIMAH... maksud mimpi tu ada yang sama dan ada yang tak. Nak bergantung kepada buku tu memang tak boleh petik terus je maksud dia. Sebab tu kita kena Tanya-tanya jugak orang yang tahu. Ibnu Sirin sendiri kata buku dia tu hanyalah ASAS kepada ilmu tafsir mimpi yang sangat luas.

Katanya lagi (lebih kurang)... kalau hendak dimuatkan semua tafsir mimpi dalam sebuah buku, usaha itu mustahil akan berhasil.

Tentang mimpi yang memberikan alamat...bahagian ini saya sendiri sukar hendak menjelaskannya. Mohon maaf.

Tok Nik MaNzil Kalu ikut teori....tidur dalam keadaan baik..wuduk...solat hajat dan istikharah...
berturutan membawa mksud yang hampir sama...boleh di ambil berat...kalau mimpi tu tidur pun lagha, time masuk waktu solat ke, tidur depan tv lepas tengok bola ke, tak perlu ambil pusing..hiihi......kalau dapat mimpi yng baik.(tak tertolak). Rujuk pada yng ahli....terutama mimpi yang membawa mesej yang tak baik..macam tak sedap hati dengan mimpi tu...macm tiba-tiba duit tu juta jatuh atas riba ke...hihiih...nampak macaim mmpi baik..tapi tak sedap hati..rujuk la...

Kalu mimpi basah..jangan rujuk kat Ustaz Zulfikar..tu simpan sendiri...hihihi...(maaf gurau je)-pendapat ambo yang daif-

Abu Zulfiqar Amsyari TOK NIK MANZIL... mimpi basah, tafsirnya... Tuhan suruh bangun awal dan mandi wajib : ) Pastu pi solat jemaah kat masjid : ) hehe.

MIMPI-MIMPI PELIK

Mohammad AzwanSsalam, dulu saya pernah 2 3 kali mimpi yang agak pelik, tapi buat endah ja.. nanti mimpi sekali lagi pelik-pelik, boleh tak ustaz tolong menafsirkan..

Abu Zulfiqar Amsyari MOHD AZWAN ... mimpi pelik tak semestinya ada ta'birnya. Kadang-kadang mainan tidur ataupun gangguan syaitan je. InsyaAllah boleh saya cuba tafsirkan. Kalau tak dapat (*tafsirnya), saya kata tak dapat. (* Memang banyak mimpi yang saya jawab “tak tahu” kerana memang tak dapat ta’birnya)

0 comments

Post a Comment