MagzNetwork



Pawang buaya ini seorang wanita. Dia dalam proses melepaskan kembali seekor buaya. Entah bagaimana tiba-tiba sang buaya mengokak bahagian kepalanya. Tapi si pawang pun satu hal, seolah-olah hendak menunjuk-nunjuk pula apabila mencium sang buaya lebih dari sekali. Kan dah kena "ngap"!

Pawang buaya biasanya ada' pendamping'. Seorang wnaita di situ kerasukan lalu menari-nari.

Si Rambut Panjang Bermata Merah

Posted by Alexanderwathern | 9:13 PM | | 0 comments »

Anak perempuan saya yang baru berusia lapan tahun mula menunjukkan minat untuk jadi seorang perawat. Dia sering bertanya kaedah untuk merawat manusia dan melawan jin. Masih terlalu kecil untuk melalui itu semua, tapi saya ajarkan beberapa ayat asas sebagai ikhtiar pembenteng diri. Harapannya agar dia dapat istiqamah amalkan beberapa tahun, insyaallah menjelang dewasa nanti dirinya sudah dijazamkan dengan bacaan-bacaan tersebut.


Rupa-rupanya budak ni terlalu bersemangat. Bahaya betul. Dia dan seorang rakannya suka pergi ke tempat-tempat sunyi untuk mencari hantu. Sudah berkali-kali saya dan isteri berpesan agar jangan pergi bermain-main di tempat sekian-sekian, tapi kadang-kadang mereka curi-curi pergi. Pulang ke rumah, mulalah sakit kaki. Memanglah selepas diruqyah dan disapu minyak burung but but lega, tapi sengaja cari penyakit buat apa. Tapi dia ni jenis yang agak berani.


Terbaru, mereka pergi lagi, pada waktu senja. Kononnya ‘nak test power’ lah tu. Terjumpalah mereka akan makhluk berambut panjang, bermata merah dan berpakaian putih. Sudah nampak bukan hendak ambil inisiatif lari, siap tunggu nak tengok betul-betul. Nakal betul budak-budak ni! Sampai di rumah dia menyampaikan berita. Apa lagi, kena ‘sumbu’ le dengan kami.


Nasib baiklah ‘kawan’ kita tu sekadar menunjukkan diri. Kalau dia ikut pulang kan susah?


Abu Zulfiqar

21 Julai 2010

Arwah Isteri Pulang ke Rumah!

Posted by Alexanderwathern | 9:10 PM | | 0 comments »

Dikhabarkan kisah ini berlaku sekitar 50 kilometer dari tempat saya. Ia berlaku 3-4 bulan lepas. Seorang suami kematian isteri. Si suami pun meneruskan kehidupan seperti biasa. Yang mati sudah pergi, yang hidup mesti meneruskan perjuangan. Pagi keluar kerja, petang pulang.


Si suami berasa pelik. Setiap kali pulang dari kerja, rumah sudah siap dikemas sebagaimana ketika arwah isterinya masih hidup. Seakan-akan ada orang datang berkemas. Tak mengapa, masih boleh tahan walaupun kebingungan. Tapi apabila sampai malam hari... si isterinya pulang dalam bentuk asal, seolah-olah masih hidup, cuma sebelah matanya ada kecacatan sedikit. Si isteri pulang dan berkemas, sama macam ketika dia belum meninggal dunia. Si suami kaget.


Lebih hebat lagi, si isteri siap pergi bertandang ke rumah jiran pada waktu awal malam. Jiran serba-salah lalu membiarkan dia masuk. Mereka pun bersembang seperti sebelum dia meninggal. Kemudian si isteri minta diri untuk pulang... keluar lalu menghilang.


Heboh orang kampung dengan peristiwa ini. Aduan dibuat di balai polis. Polis diminta datang ke rumah si suami untuk ditunjukkan bukti kepulangan isterinya, tetapi pihak polis tak berani datang.


Pemulihan cara tradisional dilakukan dan orang kampung membaca Yaasin beramai-ramai. Barulah si isteri (atau sesiapa saja yang menyerupai si isteri) tidak pulang-pulang lagi.


Lama dulu pernah dengar ada kes semacam ini. Mayat si isteri pulang pada waktu malam dan menyediakan makanan. Pemulihan dibuat oleh ahli perubatan tradisional. Ternyata di isteri mengamalkan ilmu salah iaitu nasi tangas. Selepas pemulihan dibuat, dia tidak pulang lagi.


Antara langkah-langkah yang wajar diambil ialah:

1. Berhati-hati ketika memilih isteri.

2. Kena isi dada dengan ilmu agama dan ilmu-ilmu berkaitan seadanya.


Abu Zulfiqar

21 Julai 2010

Tedung Selar Puaka?

Posted by Alexanderwathern | 9:04 PM | , , | 0 comments »

Rumah seorang sahabat kegangguan. Ketika tidur di ruang tamu bersama-sama anak isteri, dalam kegelapan itu tiba-tiba ada benda jatuh berdebuk dari atas ke lantai. Betul-betul berhampiran kepala mereka. Dianggarkan benda itu sebesar bola kecil. Lampu pun dipasang. Puas dicari benda yang jatuh tetapi tidak ditemui. Masing-masing berasa hairan. Apa bendanya itu? Dari mana ia jatuh? Ke mana pula ia pergi?


Ketika mengadukan peristiwa itu kepada saya, saya tanyakan jika ada apa-apa mimpi. Katanya memang ada. Mimpi ular tedung selar mengejar dan cuba menyakiti. Beberapa kali mimpikan ular tedung selar.


Saya usahakan ‘memagar’ rumahnya dengan pagar yang biasa orang buat, menggunakan air, garam dan lada hitam yang diruqyah. Selepas bahan-bahan diruqyah, tuan rumah sendiri diminta melaksanakan proses ‘memagar’ dengan bacaan-bacaan tertentu. Pagar dibuat ‘dua lapis’. Ketika proses ‘memagar’ dibuat dari dalam rumah, tuan rumah berasa seram ketika melalui bilik air. Dari luar rumah pun sama. Nampaknya ‘kawan’ kita melepak sekitar situ.


Alhamdulillah syukur, sudah seminggu berlalu dan isi rumah itu sudah tidak mengalami gangguan. Harap-harap berterusan.



Abu Zulfiqar

21 Julai 2010

Pengalaman Awal Julai 2010

Posted by Alexanderwathern | 12:08 AM | , , | 0 comments »

Dua malam lepas pergi ke rumah seorang teman. Dia minta tolong tengokkan anaknya yang baru lahir, lepas tengah malam saja mula menangis sampai tegang badan-badan. Budak tu keriau (menangis kuat) sampai ke subuh. Sudah dibawa ke doktor, katanya kembung. Ubat pun diberi tapi masih tiada perubahan. Pergi pula jumpa seorang yang biasa merawat sawan bayi, bertahan dua hari kemudian melalak balik. Teman saya dan isterinya tak dapat melelapkan mata.

Ketika saya tiba (lepas Isya') bayi itu sedang tidur nyeyak. Saya pun ruqyah sekali lalu, tak ada apa-apa tindak balas. Maksudnya tiada apa-apa yang sedang 'duduk' pada bayi ataupun sekelilingnya. Saya pesan agar teman saya mencari beberapa helai daun kacang botol/ botor/ kelisa, diramas dalam air yang didoakan dan sapu/ mandikan si anak. Jika tidak dapat daun itu, daun bunga raya pun boleh kerana kedua-duanya bersifat 'penyejuk'.

Petang tadi terjumpa si teman di bandar. Katanya sudah dua malam si anak nyenyak tidur, tapi ada sesuatu yang membingungkan dia sekeluarga. Malam saya berkunjung ke rumahnya itu, ketika mereka masuk tidur tiba-tiba terdengar sesuatu jatuh dari bahagian atas rumah ke tengah rumah. Dia anggarkan benda itu sebesar bola sepak. Puas dicari tapi gagal menemui apa-apa. Mungkin nak kena pergi rawat rumahnya selepas ini.

Tengah hari tadi merawat seorang remaja perempuan kerasukan, jenis mengamok. Badannya besar, ramai yang memegangnya. Saya dan seorang sahabat (juga seorang perawat) mencekak lengannya lalu menyeretnya ke sebuah bilik yang sesuai untuk proses rawatan.

Dia dibaringkan oleh beberapa orang wanita. Saya duduk di bahagian kepala, tutup dahinya dengan kain tudung, cengkam kepalanya lalu memulakan ruqyah. Kejadian berlaku pukul dua belas lebih. Biasanya waktu begitu orang tidak gemar merawat kerana dikatakan kekuatan si perasuk sedang memuncak. Tapi geram punya pasal, saya ruqyah juga.

Sepanjang proses ruqyah dia menjerit "Panas... panas....!" Lebih kurang lima minit, si perasuk mula mengalah. Dia bersetuju untuk keluar melalui kaki. Saya beri kiraan tiga. Ternyata jin itu betul-betul keluar. Alhamdulillah syukur.

Proses rawatan itu turut diperhatikan oleh seorang wanita berbangsa Cina. Semoga peristiwa itu dan bacaan ayat-ayat suci yang agak lantang tadi dapat menyentuh hatinya. Mana tahu mungkin itu sebagai pencetus awal hidayah untuk dia berminat kepada agama Islam.

Sebentar tadi ke rumah ibu mertua. Beberapa hari lalu pada waktu Maghrib, dia berada di belakang rumah. Dari jauh dia ternampak dua lembaga hitam di tepi perigi. Dalam samar-samar senja itu, disangkakannya dua ekor anjing kerana agak besar saiznya. Tiba-tiba kedua-duanya terbang ke udara! Cepat-cepat dia masuk ke dalam rumah.

Biarlah dia hendak singgah, lagpun perigi itu agak jauh dari rumah. Jangan dia masuk buat hal dalam rumah sudah. Mencari gaduh namanya tu!

Dulu pernah anak kecil saya diganggu di rumah itu. Si jin main jenguk-jenguk dari atas almari waktu tengah hari, ketakutan le budak tu. Saya ikhtiarkan buat air segelas, renjis dan ancam untuk sebat dengan rotan. Alhamdulillah syukur, selepas itu ia tidak menjenguk lagi.

Sekadar itu sahaja 'update' kali ini.

SOALAN:
Salam saudara,saya ingin minta pertolongan dari saudara..

Setiap kali saya ke tandas untuk mandi,ambil wuduk dan sebagainya. Sering kali saya ternampak bayangan 'makhluk halus'. Ketika sedang gosok gigi nampak, semuanyalah.

Saya susah nak buat 'dont know'.., asyik tahu je..tapi benda tu tak ganggu saya pun. hanya lihat saya je.. cuma kadang-kadang tu, saya terasa ingin cabut lari saja atau tak payah mandi langsung. baca doa pun tak brkesan..

harap saudara bantu saya..
Dari : Hamba Allah


JAWAPAN:
Wlksm,

Saya ada beberapa saranan untuk diikhtiarkan.

Sebelum masuk tandas, istiqamah baca doa anjuran Nabi ini:
"Allaahumma inni a'uzhubika minal khubuthi wal khobaaith."

Bacaannya dalam tulisan Arab ada di sini:
http://www.frim.gov.my/masjid/DOA.HTM

Amalan pelindung 'basic' amalkan setiap hari, sekali pagi dan sekali petang iaitu:
1.Qul huallahu ahad 3 x
2. Qul a'uzhubirabbil falaq 3 x
3. Qul a'uzhubirabbinnaas 3 x

Sepanjang masa mandi, biasanya hati kita 'free', tak fikir apa-apa sangat. Jadi anda gantikan dengan zikir seperti "Allahu Akbar" berterusan dari awal mandi hingga habis... di dalam hati. Ini namanya zikir qalbi.

Jika mandi menggunakan gayung/ cebok, setiap satu cebok zikirkan "Allahu Akbar" sekali. Jika dapat zikir qalbi berterusan lagi baik.

Sekiranya bilik air anda tidak bersambung dengan tandas, zikir boleh dilafazkan di mulut.

Insyaallah ada kesannya.


Abu Zulfiqar
13 Julai 2010

Bersediakah kita dari segi ilmu dan amalan untuk melalui Syaaban, Ramadhan dan Syawal yang akan tiba tidak lama lagi? Dengan mengikuti pakej kuliah-kuliah ini, insyaallah Syaaban, Ramadhan dan Syawal kita pada tahun ini lebih berkualiti.


PERMASALAHAN SOLAT TERAWIH


http://www.youtube.com/watch?v=rF5WDr12FFM

Apa maksud 'tarawih'?
Bilakah masa solat tarawih?
Apakah hukum solat tarawih?
Apa fadhilat solat tarawih?
Berapa rakaatkah solat tarawih?
Apakah Rasulullah menghadkan jumlah rakaatnya?
Mengapa penduduk Madinah mengerjakan 36 rakaat?
Mana lebih baik anatara 36 dengan 20?
Siapa yang mula-mula mengerjakan 20 rakaat?
Apakah bidaah melebihkan jumlah rakaat?
Jika benar, apa jenis bidaahnya?
Mengapa banyak juga yang mengerjakan 8 rakaat hari ini?
Apa kepentingan tazkirah tarawih?
Mengapa Rasulullah tidak berjemaah tarawih di masjid?


RAMADHAN & PUASA

http://www.youtube.com/watch?v=qvAqCP9HMAQ&feature=related

Apakah kaitan puasa dengan iman?
Berapa besarkah pahala berpuasa?
Apakah kaitan puasa dengan syurga?
Apakah keistimewaan orang-orang yang berpuasa?
Apakah kaitan puasa dengan Ramadhan?
Mengapa sebahagian ulama sufi menggerakkan tasbih sedangkan mereka sedang berbicara?
Apakah tingkatan-tingkatan orang yang berpuasa?
Mana lebih baik- puasa tapi tak solat ataupun solat tapi tak puasa?
Mana lebih utama, solat Subuh/ Isya' berjemaah ataupun terawih?
Mana lebih utama bagi wanita- solat sendirian di rumah ataupun solat berjemaah di masjid?
Bolehkah berpuasa sedangkan kita belum mandi wajib?
Bolehkah merasa makanan yang hendak dibeli ataupun dimasak?
Bolehkah kita menerima suntikan ubat?
Nabi Muhammad mendahulukan apa ketika berbuka?
Ketika bersahur, azan Subuh terdengar. Bagaimana?
Elokkah bermaaf-maafan menjelang Ramadhan?


PUASA SUNAT & SYAABAN

http://www.youtube.com/watch?v=OOFPO-4HKuU

Bolehkah berpuasa selepas 15 Syaaban?
Siapakah yang boleh berpuasa selepas 15 Syaaban?
Bolehkah berpuasa 3 bulan berturut-turut (Rejab, Syaaban, Ramadhan)?
Puasa sunat manakah yang terbaik?
Bagaimanakah puasa sunat Rasulullah saw?


PENJELASAN TENTANG NISFU SYAABAN

http://www.youtube.com/watch?v=T8JirEtYEfI

Apa maksud Nisfu Syaaban?
Bila Nisfu Syaaban?
Apa amalan yang biasa dilakukan pada Nisfu Syaaban?
Adakah Rasulullah dan para sahabat berbuat begitu?
Apakah amalan tersebut bidaah?
Jika benar bidaah, apakah ia bedosa ataupun mendapat pahala?
Apakah bidaah 'confirm' berdosa?
Benarkah ada pembahagian bidaah?
Benarkah para ulama terdahulu meletakkan hukum yang berlainan mengikut jenis bidaah?
Bila masanya amalan membaca Yaasin 3 kali menjadi bidaah dhalalah?
Hendak baca berapa kali surah Yaasin?
Benarkah buku amalan kita ditukar pada Nisfu Syaaban?
Mengapa ada ulama yang menyusun amalan-amalan pada malam Nisfu Syaaban?
Apakah yang dilakukan oleh Rasulullah sempena Nisfu Syaaban?
Elokkah berpuasa pada 15 Syaaban?


ADAB-ADAB BERHARI RAYA

http://www.youtube.com/watch?v=KSXkMLrX2Kw

Berapa lama hari raya?
Apakah sunnah-sunnah yang boleh kita lakukan pada hari raya?


KECUNDANG DI 1 SYAWAL

http://www.youtube.com/watch?v=SeCcyWebl84


11 BULAN SELEPAS SYAWAL

http://www.youtube.com/watch?v=2jfYaihLiOI