MagzNetwork

Soal Jawab - Halusinasi

Posted by Alexanderwathern | 10:41 PM | , , | 0 comments »

PERSOALAN:
Assalamualaikum Ustaz,

Saya nak bertanya....ketika seseorang anak (lingkungan umur 10 tahun ke bawah) demam dan kemudiannya meracau serta nampak ketakutan kerana katanya terlihat 'benda yang menakutkan' , doktor mengatakan yang itu adalah 'halusinasi' akibat dari suhu badan yang tinggi..Bagaimana pula pandangan ustaz? Bagaimana nak bezakan antara gangguan jin dgn halusinasi?



JAWAPAN:
Wlksm Odah,

Pada pandangan saya, susah hendak membezakan antara gangguan jin dengan halusinasi. Bahkan susah juga hendak menceraikan antara keduanya, kerana biasanya halusinasi turut melibatkan gangguan jin.

Jin syaitan suka ambil kesempatan atas lemahnya tubuh badan dan minda kita. Apabila kita sakit, minda kita lemah. Apabila minda kita lemah, mudahlah untuk jin syaitan menguasai diri kita. Sebab itulah kita (terutamanya) anak-anak kecil biasa meracau ketika badan tidak sihat.

Ikhtiar merawat halusinasi antaranya seperti berikut:

1. Gunakan bacaan-bacaan yang membuatkan jin-jin tidak selesa. Apabila mereka sudah keluar, insyaAllah halusinasi akan hilang.

2. Jika halusinasi itu tidak melibatkan campur tangan jin, cukup kita bacakan bacaan-bacaan penyembuh. Gabungan kaedah 1 dengan 2 lebih baik.

3. Menggunakan ubat-ubatan. Cara ini boleh menghilangkan masalah halusinasi yang melibatkan jin ataupun tidak. Halusinasi berlaku kerana badan tidak sihat dan otak lemah. Dengan memakan ubat, badan jadi sihat dan otak pun kuat semula. Maka insyaAllah halusinasi akan hilang. Apabila badan dan minda sudah kembali kuat, maka lemahlah peranan jin syaitan untuk menguasainya, hilanglah halusinasi, walaupun tanpa bacaan apa-apa. Gabungan ketiga-tiga kaedah adalah lebih baik.

4. Melalui gerak badan (senaman) dan aturan nafas tertentu. Dengan senaman dan kawalan pernafasan yang baik, badan beransur kuat dan minda pun beransur tenang. Keadaan ini dengan sendirinya menghindarkan halusinasi kerana kita semakin menguasai diri dan jin syaitan semakin sukar menguasai kita. Gabungan keempat-empat usaha adalah terbaik.

Akhirnya, segala usaha dan ikhtiar kita kembalikan kepada Tuhan. Pada hakikatnya, Dia yang berkuasa menyembuh, bukan mana-mana bacaan, ubat ataupun gerak badan.



Abu Zulfiqar
21 Mac 2011

0 comments

Post a Comment