MagzNetwork

Mimpi Kemusnahan dan Pintu Gerbang

Posted by Alexanderwathern | 4:28 AM | | 0 comments »

MIMPI

Seorang hamba Allah bermimpi melihat sebuah bandar yang musnah, seakan-akan baru lepas perang. Api-api kecil dan asap masih kelihatan. Kemudian dia berjalan di sebatang jalan lurus di bandar itu. Dia ternampak di sebelah kanannya sebuah pintu gerbang. Pada pintu gerbang itu ada tertulis dalam warna hitam nama Arif ibnu Tan.

Hamba Allah ini minta saya ta’birkan mimpinya, hubungan mimpi itu dengan dirinya dan maksud nama yang tertulis di pintu gerbang itu. Adakah nama itu berkaitan dengan nama Syarif bin Tamin. Katanya dia berasa gerun dengan mimpi ini.

JAWAPAN

Pada pandangan saya, mimpi itu bermaksud ada penguasa yang zalim, yang dikelilingi oleh huru-hara. Saling tak ubah macam yang berlaku di Libya ke atas Ghaddafi setakat hari ini (24 Februari).

Pintu gerbang membawa maksud penguasa. Api dan asap bermaksud perang dan huru-hara. Hubungan encik dengan maksud mimpi ini, saya tak tahu. Tafsir nama bertulisan hitam itu pun saya tak dapat. Arif maksudnya bijak. Syarif maksudnya mulia. Kaitan nama Arif bin Tan dengan Syarif bin Tamin, saya tak dapat tahu juga.

WaAllahua’lam.

Abu Zulfiqar

24 Februari 2011

0 comments

Post a Comment