MagzNetwork

Saya jarang merawat akhir-akhir ini, jadi sangat kurang idea untuk menulis dan mengemaskini blog Ikhtiar Muslim. Tumpuan saya lebih kepada blog Debunga Teratai Syurgawi, blog Bermesra Dengan Kebenaran Mutlak, blog Satu Umat dan blog Ihya’ ‘Ulumiddin. Walau bagaimanapun baru-baru ini dengan izin Allah saya berjaya merawat satu kes santau, dengan peratus kesembuhan yang tinggi. Alhamdulillah, syukur. Kemudian ada satu kes gatal-gatal badan, sudah menerima rawatan pakar kulit pun masih belum sembuh. Hasil rawatan saya, khabarnya Allah izinkan sedikit kesembuhan tapi peratusan kesembuhannya tidaklah tinggi.

Mohon ribuan kemaafan kepada para pembaca yang bertanyakan tafsir mimpi. Banyak betul soalan tentang tafsir mimpi ni, berpuluh-puluh yang belum terjawab. Hendak ‘merenung’ satu-satu mimpi itu memerlukan masa, dan buat masa ini saya sangat kekurangan masa. Masa saya lebih kepada memenuhi tuntutan aktiviti-aktiviti dakwah. InsyaAllah saya cuba jawab ataupun memaklumkan “gagal mendapatkan tafsirnya”, bergantung kepada mimpi yang dikemukakan.

Sepanjang pengalaman saya menta’bir mimpi, mimpi paling banyak diminta tafsirnya ialah mimpi suami kahwin lagi. Kadang-kadang datang berturut-turut. Berada di ‘ranking’ kedua ialah mimpi tentang binatang-binatang berbisa.

Terima kasih kerana terus bersama Ikhtiar Muslim.

Abu Zulfiqar

11.11.11

4 comments

  1. Anonymous // November 14, 2011 at 4:20 PM  

    salam.. saya ingin bertanya car perubatan islam secara terperinci. selain menggunakan doa dan ayat al-quran ,bolehkan seseorang pengamal itu menyentuh seseorang penyakit untuk mengesan jin di dalam badan.

  2. Alexanderwathern // November 23, 2011 at 9:57 PM  

    Wlksm.

    Pada pandangan saya, semua perubatan yang baik ialah perubatan Islam. Perubatan yang banyak menggunakan doa dan ayat-ayat Al-Quran yang biasa kita dengar itu saya namakan sebagai perubatan tradisional Islam.

    Seterusnya, tentang perkataan ‘boleh’ yang punya dua maksud.

    Pertama, bolehkah (dibenarkankah) menyentuh seseorang pesakit untuk mengesan jin di dalam badan? Jawapannya boleh, dengan syarat-syarat tertentu dan pada bahagian tertentu. Tidak dibenarkan asal hendak kesan jin sahaja, terus sentuh. Melampau tu!

    Kedua, bolehkah (dapatkah/mampukah) perawat menyentuh seseorang pesakit untuk mengesan jin dalam badan? Jawapannya ya, boleh.

    Penjelasan lanjut adalah seperti di bawah...

    Ketika merawat, seboleh-bolehnya kita jangan menyentuh pesakit terutamanya wanita. Sekiranya pesakit tidak beraksi membahayakan orang lain, kita duduklah berhampirannya lalu meruqyah. Sekiranya jin berdegil, barulah kita letakkan tapak tangan kanan di atas kepala pesakit. Sekiranya pesakit tidak bertudung, kita lapik tangan dengan kain tebal.

    Tempat lain yang boleh kita sentuh sekiranya perlu ialah kaki, iaitu paras buku lali ke bawah. Di situ ada titik-titik refleksi untuk hampir seluruh tubuh. Sekiranya jin tidak dapat dikesan, kita akan serang dengan cara meruqyah dan memicit saraf yang berkaitan untuk mengesan kedudukan jin. Melalui titik refleksi ini kita boleh menyerang kedudukan jin di kepala, mata , telinga, perut, dada dan lain-lain tanpa perlu menyentuh bahagian-bahagian berkenaan secara langsung.

    Bagaimana dengan titik-titik refleksi di tangan dan telinga? Tak perlu disentuh. Titik refleksi di kaki lebih kuat daripada tangan dan telinga. Sekiranya di kaki pun tidak berkesan, tentunya di tangan dan telinga pun lebih tidak berkesan. Logiknya begitu. Jadi, jangan ambil kesempatan. Lelaki bersentuhan tangan dengan wanita, kan lain rasanya? Telinga wanita disentuh lelaki, kan lain juga rasanya?

    Sekiranya jin berjaya dikesan tetapi berdegil untuk keluar, menyerang dengan menekan titik refleksi juga boleh dipraktikkan. Sekiranya jin duduk di perut ataupun buah pinggang, takkan kita hendak pegang bahagian itu? Melampau tu!

    Tapi kaedah refeleksi tapak kaki ini kadang-kadang menimbulkan fitnah juga. Ada orang beranggapan si pesakit menjerit bukan kerana ada jin, tetapi kerana kakinya dipicit oleh perawat. Hal ini satu masalah juga kerana memang ada perawat penipu yang tekan dengan sangat kuat pada bahagian tertentu, dan minta pesakit mengaku sebagai jin yang sedang berbicara. Pesakit itu sudahlah sakit, ditekan kuat di kakinya pula. Oleh kerana hendak lepas daripada terus dipicit oleh perawat, pesakit pun mengakulah, “Ya, aku jin.” Padahal tidka ada jin pun dalam tubuhnya.

    Saya memang tidak bersetuju dengan sebahagian perawat yang mudah-mudah menyentuh, meraba, memegang, menepuk, memicit dan lain-lain di dada, perut, belakang, paha dan sebagainya. Alasan mereka, untuk ‘attack’ jin atau untuk mengeluarkan jin. Mengapa mesti menyentuh bahagian-bahagian itu sedangkan kita boleh ‘attack’ tanpa perlu menyentuhnya?

    Jin syaitan memang bijak. Apabila diserang, dia akan lari menyorok atau bertahan di bahagian-bahagian sulit. Perkara ini umumnya para perawat tahu. Tapi entah mengapa mereka masih meletakkan tangan pada bahagian-bahagian itu. Kadang-kadang ditunjukkan dalam televisyen pula.

  3. Alexanderwathern // November 23, 2011 at 9:58 PM  

    Dalam usaha untuk tidak mahu menyentuh penyakit, Ustaz Abdul Majid AKRINE menggunakan batang besi pendek. Besi kan pengalir? Diletakkannya hujung besi itu pada tempat-tempat yang tidak sensitif, lalu dia mengesan atau menyerang melalui batang besi itu. Dah orang kata dia pakai barang hikmat pula. Padahal baguslah kaedahnya itu, untuk meminimumkan sentuhan.

    Bila masanya kita boleh menyentuh pesakit? Antaranya ketika pesakit meronta sehingga membahayakan dirinya atau orang lain. Jenis ini terpaksa kita tangkap. Satu lagi sekiranya pesakit menyerang perawat, perawat bolehlah menepis, menangkap atau mengunci pergerakan pesakit.

    Sekiranya dengan menekan titik refleksi di kaki pun tidak berjaya, jangan hal itu dijadikan alasan untuk menyentuh bahagian tubuh pesakit. Kita boleh berikhtiar dengan cara menyerang menggunakan jurus dari jarak jauh.

    Satu hal yang pasti, isu sentuhan ini banyak ditimbulkan dalam rawatan alternatif. Dalam rawatan moden, doktor pegang dan tengok aurat wanita sangat kurang pula dipertikaikan. Biasanya pesakit wanita dengan mudah membenarkan doktor melihat atau menyentuh aurat mereka. Adakah kerana doktor-doktor diiktiraf oleh sains moden maka kita tidak perlu mempertikaikannya?

    Contohnya , kita pergi jumpa doktor lelaki bukan Islam, doktor terus pegang tangan kita untuk periksa denyut nadi, biasa. Kita tidak pula membantah dan tidak pula memandang serong. Tapi cuba ketika sampai di depan perawat Islam, perawat pegang tangan pesakit wanita untuk memeriksa nadinya. Kemungkinan besar orang akan pandang serong. Betul kan?

    Wanita Islam sakit pada bahagian telinga. Sampai di depan doktor lelaki, doktor suruh selak tudung untuk suluh lubang telinga. Kan biasa? Siapa pun tidak pertikai. Tapi cuba wanita Islam sakit telinga, perawat Islam minta selak tudung untuk tengok dalam telinga, mahu heboh sekampung.

    Saya melihat dalam isu melihat dan menyentuh ini, seolah-olah ada double-standard. Kalau atas nama sains moden, lelaki kafir dan musyrik pun direlakan melihat dan menyentuh wanita Islam. Tapi kalau atas nama perubatan tradisional Islam, ulama pun akan dihentam habis-habisan jika ada melihat atau menyentuh wanita Islam.

    WaAllahua’lam.

    Abu Zulfiqar
    23 November 2011

  4. Anonymous // December 7, 2011 at 8:16 PM  

    Syabas ust dgn penerangan yg berjaya mengutarakan mak dan mudah.sud yg hendak d singkap/ d smpaikan dgn jelas dan menggunakan bahasa mudah.

Post a Comment