MagzNetwork

PERSOALAN:

Assalamualaikum..mdh2an ustaz sihat sejahtera dan sntiasa dlm perlindungan Allah..

tujuan sy email ingin menceritakan permasalahan rumahtangga yg berlaku kpd diri sy..mdh2an dgn harapan dptlah hendaknya ustaz membantu sy..

masalah dan ujian yg terjd pd diri sy ialah begini...

sy dan isteri berkahwin atas dasar cinta..kami tggl berjauhan..isteri di xxxxxxxxx dan sy di xxxxx..
slps bbrapa bln berkahwin, isteri tidak sabar hndk brtukar ketempt kerja di johor utk tggal brsama sy..selepas segala urusan mengenai pertukaran selesai, isteri sy dpt juga berpindah ke sini..Alhamdulillah segalanya berjalan lancar..kami hidup bhgia bersama..

sampai satu masa, sy diuji dlm rumahtangga sy..

blum stahun pun perkahwinan kami, isteri saya dh mula berubah perangai..dia nmpak berubah bila mula berpindah disini..pada mulanya saya anggap asam garam rumahtangga..sy bersabar je..tapi lama-kelamaan dia makin teruk..tiba2 dia minta cerai dari saya..itu yg buatkn sy panik dan tak tau nk buat apa..bila keinginan dia utk bercerai tak dpt sy ikutkan, dia minta keluar utk tinggal dgn kawan sekerja dia. saya izinkan kerana katanya dia hndak mencari ketenangan dan bila dah ok, dia akan pulang..

tetapi sayangnya tak nmpak pun yg dia berubah..dia semakin desak utk bercerai..jadi pada satu hari, sy diajak oleh kakak saya utk bertemu dgn seorang perawat. katanya org ini boleh tgk2 kan kalau2 hubg kami bleh diselamatkan..apabila sy smpai di rumah perawat tersebut, dia meminta sy tuliskan nama saya dan isteri berbintikan nama emak..kemudian selepas sy lihat dia kira2..dia pn beritahu pada sy yg isteri sy ni seorang yg tidak berguna..dan lebih baik sy menceraikan sahaja..dan berbagai2 lagi perkataan yg tidak enak didengar dia ckpkan ttg isteri saya..kalau ikutkan hati hendak saja sy maki, tapi sy sedar sy datang utk berubat..sy stuju dgn cadangannya supaya menceraikan isteri saya..


maka keesokan harinya sy pergi ke pjbt agama utk melakukan proses perceraian..di pjbt tersebut, sy cuba hubungi perawat tadi utk mengetahui bagaimana sy hendak melakukan proses perceraian tersebut. sebab katanya dia ada kenalan yg ramai di pjbt agama. tetapi bila sy call, layanan endah tak endah jer yg diberikan oleh perawat tersebut. Dia seolah2 malas nk melayan sy..sy rasa mcm tertipu. tetapi sy teruskan juga proses tersebut..cuma prosidur pjbt agama agak lmbt..perlu menunggu surat dan menghadiri kaunseling..

dalam masa sy menunggu (dalam beberapa minggu berlalu) tiba2 abg sy dtk kerumah dan ingin mengajak sy berjumpa dgn seorang perawat. katanya perawat ini byk membantu menyelesaikn permasalahan org. sy katakan pada abg saya yg sy tak ingin jmpe mana2 perawat lg..sy x percaya lgsung. tetapi setelah dipujuk akhirnya sy akur juga kerana mengenangkan rumahtangga sy yg masih mentah lagi.

berjumpa dgn perawat ke2 ni, sy diberitahu bahawa istri sy terkena guna2 org..ada org yg gilakan isteri saya..katanya, setelah dimunajat, ada org yg menabur sesuatu di tempat kerja isteri sy, dan isteri sy slalu melangkah taburan tersebut membuatkn isteri sy lupa akan tanggungjawabnya..dan dia mencadangkan beberapa ikhtiar. bila sy melakukan ikhtiar yg dicadangkan dan memberi air yg ditawar oleh perawat tersebut, sy nmpk perubahan keatas isteri saya..dia pulang kerumah dan kami mesra bersama..sayangnya hal ini berlaku sementara shj. isteri sy tetap meminta cerai dari saya. malah lebih dasyat lagi pergaduhan antara kami.


kali ke 3 perjumpaan dgn perawat ini, sy disuruh mencampurkan garam yg telah dijampi pada air mandian isteri saya..katanya apabila si isteri sudah mandi dgn air garam ini, InsyaAllah dia boleh berubah..dan katanya lagi, jgn diikutkan kemahuan isteri sy utk becerai..takut kalau2 itu bukan lah kehendak isteri yg sebenarnya..mgkin itulah gangguan yg terkena pd isteri sy..takut kalau sy menceraikannya dan apabila dia tersedar rupanya dia tidak mahu pn perceraian..jd masing2 akan menyesal.

perjumpaan ini berakhir hingga lewat malam. (hmpir 1 pg). apabila sy pulang ke rumah, sy lihat isteri sy masih segar lg menonton tv. dia yg slalunya tidur awal seolah2 tau yg sy membawa sesuatu utk mengubatinya..Kami bergaduh besar pagi tu..sy lihat isteri sy seolah2 dirasuk. sy tak pernah pn lihat isteri sy begitu sblm ni..berbagai perkataan maki hamun keluar dari mulutnya yg xpernah pn sy dgr sblm ni..dia meminta cerai dari saya..malah dia ugut utk keluar rumah pada waktu tu juga (jam 3pg). tetapi sy berkeras menghalang isteri keluar waktu itu..kerana kalau dia keluar waktu tu, sudah tentu sy xdpt mencampurkan garam pada air mandiannya..

dipendekkan cerita,dpt juga sy mencampurkan garam pada air mandiannya. Alhamdulillah dia nmpak berubah dan kata2nya nmpak lembut dan bersopan..Tapi sygnya hal ini jd sekejap saja, tiba2 isteri sy tetap dgn pendirian utk keluar dari rumah..isteri sy tetap dgn pendiriannya utk bercerai w'pn sy tidak mahu.. sy tau dimana dan dgn siapa isteri sy tinggal. kerana sy pn kenal akan kawannya itu..dan sy sndri pernah kerumah tersebut..cuma isteri sy tidak mau dia diganggu dan tidak mau sy dtg menjenguknya.

kami kdg2 berhubung melalui telefon..apa yg sy perhatikan, isteri sy ni kadang2 ok, dia tanya saya makan apa, sihat ke tidak, menyuruh sy jg diri baik2..dan minta maaf..tapi kadang2 dia benci pada sy..itu yg sy konfius..

selepas hampir 9bln sy ditinggal isteri, dan isteri sy juga kerap mendesak agar dilepaskan..akhirnya sy telah bersetuju untuk meleraikan ikatan perkahwinan kami ini..walaupun perit, sy beritahu juga kpd isteri sy yg sy setuju utk melepasknnya..

semua urusan perceraian kami berlaku dgn pantas yg mana isteri sy telah mengupah peguam utk segala urusan tersebut..akhir sekali pada hujung bln 5 sy telah melafazkan talaq satu di mhkmah syariah..

utk pengetahuan ustaz, sepnjg sy diduga dgn masalah ini..hati dan perasaan sy selalu menginginkn isteri sy pulang dn inginkn khidupan yg bahagia..sy slalu memikirkan isteri..xpenah walau sesaat pn sy lupakan dia..hari2 rindukan dia. apa saja yg sy buat, sy mst terfikirkn dia..

tetapi ustaz semasa sy berdiri dihadpn hakim utk melafazkn talaq, sy rasa mcm ada sesuatu yg berlaku..

selepas sy melafazkan talaq, segala permasalahan yg sy alami spnjg tempoh 9bln itu, seolah2 telah berpindah kpd isteri sy pd waktu itu juga...di kepala sy terasa kosong..hilang segala bebanan..dia tiada langsung sy igt2 lagi..

tetapi diwaktu itu juga, isteri sy menangis..dia semacam sedar dari tidur..sy tekadkan pd dri sy yg sy tidak mahu berhubung lagi dgn dia..tetapi pada hari itu juga hmpir beratus 'miss call' dari dia dan berpuluh2 msg dia hantar kpd sy..

selepas beberapa hari, sy mula rsa simpati..dan akhirnya sy jawab juga panggilannya..dia menyesal, minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki, dia asyik teringat saya saja..katanya dia tak boleh lupakan sy dan ingin bersama semula (ruju')..

skg ini ustaz, sy rasa bersalah..sy juga sygkn dia..tp sy tak tahu sama ada hendak ruju' kembali atau tidak..

bolehkah ustaz beri pendapat mengenai masalah sy ini..jauh di sudut hati sy ni..sy masih syg lagi bekas isteri sy sbnrnya..berkali2 juga sy solat istikharah dan berkali2 juga sy berdoa agar diberi kekuatan utk melupakannya...

tapi sy selalu juga teringatkan dia dan rumahtangga kami..kami masih berhubung dan pernah juga keluar makan bersama..sy lihat perasaan syg kami makin erat..cuma kami takut utk ruju' kerana takut masalah sma berulang lagi..

sbnrnya ustaz, hati kecil sy ni berkata yg isteri sy terkena guna2 org..isteri sy pernah bercerita kpd sy mengenai bosnya yg selalu memikatnya..slps tahu isteri sy dh bercerai, bos dia makin ligat memikat bekas isteri sy ni..

sy tak tahu la ustaz..sy benar2 buntu..sy harap dpt lah hendaknya ustaz beri pendapat mengenai masalah sy ini..terima kasih tak terhingga sy ucpkan kpd ustaz..

Assalamualaikum..

* Nama saya dan isteri...-

xxxxxxxxxx bin xxxx

nxxxxxxxxxxx Bt xxxxx

xxx_xxxxxx@yahoo.com




TENTANG PERAWAT PERTAMA


Perawat jenis itu tidak boleh kita pakai. Kemungkinan besar dia menggunakan ilmu tilikan yang sememangnya salah di sisi Islam Ada kemungkinan juga dia menggunakan khidmat jin. Kemuncak kesukaan bagi para syaitan ialah apabila berjaya MERUNTUHKAN SESEBUAH RUMAHTANGGA. Buktinya:


"Sesungguhnya Iblis meletakkan singgahsananya di atas air, kemudian ia mengirim pasukannya. Serendah-rendah mereka adalah yang paling besar dalam melakukan godaan/gangguan. Seorang dari mereka berkata “Saya telah melakukan perkara ini dan itu”, maka berkata Iblis “Kamu tidak melakukan apa-apa”, Kemudian seorang lagi datang dan berkata “Saya tidak meninggalkannya (manusia) sehingga SAYA PISAHKAN ANTARA SUAMI DENGAN ISTERINYA”, Iblis berkata “Ya, kamulah (yang betul-betul hebat dalam menjalankan tugasmu)”

(Hadis riwayat Imam Muslim)


TENTANG ISTERI TERKENA SIHIR


Berdasarkan maklumat-maklumat dalam cerita anda, memang ada kemungkinan isteri anda terkena sihir. Namun begitu, sama ada terkena sihir ataupun tidak, YANG PENTINGNYA kita kena BINA PERTAHANAN DIRI sendiri. Apabila pertahanan diri sudah kukuh, gangguan jin dan sihir tidak akan berkesan. Jika terkena pun, ia akan jadi tawar. Jika terlangkah sekalipun, tidak memudaratkan. Insyaallah.


Jadi, kita ketepikan soal sihir, dan kita bina ketahanan roh. Antara amalan yang mudah tapi berkesan ialah:

1. Membaca 3 Qul (Surah al-Ikhlaas, surah al-Falaq & surah an-Naas) setiap pagi dan petang. Setiap satu surah dibaca 3 kali.

2. Sebelum tidur baca Al-Fatihah dan Ayat Kursiy.

3. Kemudian baca 3 Qul, hembus ke tapak tangan dan sapukan ke seluruh tubuh. Ulangi perbuatan nombor 3 ini sebanyak 3 kali. Barulah baringkan diri.

4. Isteri tutuplah aurat dengan sempurna (jika belum).

5. Bereskan solat fardhu (jika biasanya kurang beres).

6. Keluar sahaja dari rumah, menuju ke mana sekalipun, bacalah doa keluar rumah : “Bismillaahitawakkaltu wa laahaulawalaa quwwata illaa billahil ‘aliyyil ‘aziim.”


Jika firasat anda kuat mengatakan ini angkara sihir, minta isteri anda cari benda-benda yang mungkin peralatan untuk sihir seperti patung, kain, kertas, botol kecil, duit lama ataupun apa-apa yang nampak ganjil di ruang kerjanya, mejanya, kenderaannya dan lain-lain yang dirasakan mungkin. Jika terjumpa, bawa kepada mana-mana perawat untuk ditawarkan sihirnya.


Boleh juga ditawarkan sendiri sekiranya ada keyakinan. Bacakan 3 qul, setiap satunya 3 kali lalu dihembus kepada barang itu. Lepas itu buangkan saja. Kaedah lain – bacakan 3 Qul (setiap satunya 3 kali) ke air, rendamkan barang itu di dalam air tersebut. Kemudian bolehlah dibuang.


SARANAN SAYA


Ada baiknya anda dan isteri cuba untuk kali kedua hidup bersama. Tapi kali ini cuba bawa berbincang dengan isteri, beransur-ansur PUJUK DIA PERGI DAPATKAN RAWATAN. Contohnya: “Rasa saya... ADA KEMUNGKINAN rumahtangga kita ini bermasalah akibat sihir. Saya cadangkan kita sama-sama pergi dapatkan rawatan Islamik (psikologi - walaupun sebenarnya yang hendak dirawat ialah isteri, tapi saja-saja anda sebut “kita”). Manalah tahu kalau-kalau betul, boleh kita ikhtiarkan penyelesaiannya. Kalau tak betul pun, tak mengapa. Tuhan kan suka hamba-hamba-Nya yang berikhtiar.”


Semoga segala ikhtiar yang dilakukan diberi kemudahan oleh Allah SWT. Doa kita, mohon Allah bahagiakan rumahtangga anda, dan rumahtangga umat Islam seluruhnya.


Wassalam.


Abu Zulfiqar

6 September 2010

2 comments

  1. mas adi // September 6, 2010 at 11:39 PM  

    assalamualaikum yang milia,

    Bagaimana pula tentang kes kawan saya yang telah di telah bertemu 10 perawat dan mereka mengatakan yang isteri yang tidak mahu pulang kerumah telah disihir oleh seorang lelaki.Bagaimanakah kawan saya yang masih sayangkan isterinya ingin mengubati isterinya supaya pulang kerumah.

    wassalam
    mas adi

  2. Anonymous // September 8, 2010 at 3:34 PM  

    kisah yang harus di jadikan iktibar

Post a Comment