MagzNetwork

Terkena Buatan Orang atau Tidak?

Posted by Alexanderwathern | 5:58 PM | , , | 0 comments »

PERTANYAAN:

Assalamualaikum..

Saya ada seorang kawan perempuan. Keluarga dia amat percayakan bomoh. Ada satu ketika, kawan saya mengadu lenguh2 badan dan apabila dibawa pergi jumpa bomoh, bomoh tu cakap yang kawan saya ni terkena buatan orang.. katanya melalui makanan. 2-3 orang bomoh jugalah kata begitu.

Masalahnya, kawan saya ini tidaklah menunjukkan tanda2 kena buatan orang selain lenguh2 yang tak ketara tu.. dia sendiri pun konfius dan pening dengan dakwaan bomoh2 tu. Persoalan saya, macam mana kita nak pastikan betul atau tidak sakit yang menimpa itu disebabkan buatan orang? Sekarang amat sukar mencari bomoh yang ikhlas dalam mendiagnosis pesakit... Tapi untuk kita menafikan kewujudan buatan orang pun tak boleh juga kan... jadi orang-orang biasa macam kami ni terperangkap tentang kesahihan dakwaan sesetengah bomoh... Nak percaya nampak macam tak betul... tak nak percaya takut kita yang tak cukup ilmu... harap Tuan boleh membantu....

Terima Kasih


PANDANGAN:

Waalaikumsalam, bertemu lagi.

Ada beberapa hal yang perlu saya jelaskan. Saya jawab dalam bentuk ‘point’ sajalah ye, mudah sikit hendak memaham.

1. Saya tidak ada kebolehan/ ilmu untuk mengetahui sama ada seseorang itu terkena buatan/ khianat orang ataupun tidak.

2. ‘Terkena buatan orang’ memang boleh berlaku. Maksudnya ada (memang wujud) ilmu-ilmu tertentu untuk mengenakan orang lain.

3. Terkena buatan orang melalui makanan biasanya berkaitan dengan santau.

4. Lenguh-lenguh badan juga ada kalanya akibat buatan orang. Tapi lenguh-lenguh badan yang biasa berlaku ialah akibat masalah kesihatan dalaman ataupun gangguan jin/ syaitan.

5. Banyak perawat yang temberang. Mereka akan mengatakan kita terkena buatan orang untuk melahirkan rasa ketakutan kita, dan kebergantungan kita kepadanya. Dengan itu lebih mudah untuk dia buat duit, ambil kesempatan dan sebagainya. Jadi berhati-hatilah.

6. Bagaimana cara seseorang perawat tahu pesakitnya terkena buatan orang?

i) Melalui petunjuk/ ilham dari Tuhan. Sandarannya agak kukuh, tapi jarang berlaku. Ada juga yang tidak mendapat petunjuk tetapi mengaku dapat. Ada pula yang mendapat petunjuk dari syaitan tetapi difikirkannya petunjuk dari Tuhan.

ii) Melalui pengalamannya merawat kes yang simptomnya lebih kurang sama sebelum ini. Jadi perawat mengagak-agak. Sandarannya tidak kukuh.

iii) Melalui jin-jin yang boleh dihubungi oleh perawat. Jin-jin ini akan mendapatkan maklumat daripada jin-jin lain lalu menyampaikannya kepada perawat. Sandarannya lemah kerana mungkin terjadi kekurangan maklumat ataupun penipuan oleh jin-jin.

iv) Perawat tak tahu pun. Sengaja dia menipu kita.

7.Tak berapa penting untuk tahu sama ada kita dibuat orang ataupun tidak. Yang paling penting ialah merawat masalah yang dihadapi dan membina benteng diri. Jadi kita utamakan yang paling penting itulah. Jika kita berikhtiar mendapatkan rawatan/ merawat sendiri insyaallah masalah itu akan hilang. Dan jika kita berikhtiar mengukuhkan benteng diri, insyaallah kita akan selamat sama ada dibuat orang ataupun tidak. Ringkasnya, berusaha untuk mengetahui sama ada kita dibuat orang ataupun tidak, tidak membantu kita.

8. Tugas utama perawat ialah untuk memulihkan sakit kita dan membantu kita membina benteng diri, bukannya memberitahu sama ada kita terkena buatan orang ataupun tidak. Secara peribadi, saya kurang nampak faedah untuk tahu perkara tersebut.

Kesimpulannya, saya sarankan anda nasihatkan teman anda agar berikhtiar memulihkan sakit lenguhnya dan membina benteng diri yang kukuh. Tak perlu ambil tahu sama ada kita dibuat orang ataupun tidak. Dalam banyak kes, ramalan si bomoh melahirkan permusuhan antara pesakit dengan orang lain. Maklumlah, selepas diberitahu yang kita terkena buatan orang, kita pun mulalah syak orang itu orang ini.

Dan saya ada satu amalan ringkas tapi begitu berkesan. Setiap hari selitkan doa ini dalam doa-doa harian kita. Guna bahasa Melayu saja sudah cukup.

“Ya Allah, Engkau patah balikkanlah segala rancangan jahat makhluk-makhluk yang berniat jahat kepada aku/ kami, kepada diri mereka sendiri dengan segera.”

Dengan doa ini sebagai ikhtiar kita, insyaallah kemungkinan untuk kita terkena buatan orang adalah kecil.

Wallahualam.


Abu Zulfiqar

5 Disember 2009

0 comments

Post a Comment