Suatu ketika seorang wanita yang menjadi jariah kepada
Khalifah Al-Mutawakkil kerasukan jin. Orang mengadukan hal itu kepada Imam
Ahmad bin Hanbal (pengasas Mazhab Hanbali). Imam Ahmad menyuruh seseorang
membawa kasut Imam Ahmad lalu berdiri di tepi kepala si wanita. Imam Ahmad
berpesan agar orang tadi mengancam jin yang berada dalam tubuh wanita itu, sama
ada ia.mereka mahu keluar ataupun ia akan dipukul dengan kasut Imam Ahmad. Jin/jin-jin
itu bersetuju untuk pergi. Katanya, kalau Imam Ahmad yang memerintahkan, jangankan
keluar dari tubuh si wanita, keluar dari negeri Iraq pun akan diturutinya.
Kisah di atas memang terkenal. Tujuan utama saya
mengimbas secara ringkas kisah ini adalah untuk berkongsi satu hal tentang
sebahagian orang termasuklah perawat (mu’allij) sendiri yang berfahaman Salafi
Wahhabi (maksudnya BUKAN SELURUH penganut ajaran Salafi Wahhabi itu bersikap
begini).
Sebenarnya saya sudah berbahas panjang dengan dengan
orang-orang dari fahaman itu. Tanpa segan silu mereka mengecam Imam Ahmad
dengan dakwaan bahawa beliau seorang ULAMA TUKANG SIHIR kerana MENGGUNAKAN
TANGKAL (iaitu kasut) dalam berikhtiar merawat orang yang terkena gangguan
makhluk halus. Alasannya mudah sahaja, kononnya hal itu salah di sisi agama
kerana tidak pernah dicontohkan oleh Rasulullah. Seandainya sesuatu itu sesuai
dibuat, sudah tentulah Rasulullah sudah mencontohkannya. Apa yang tidak pernah
dicontohkan oleh Rasulullah jika kita tambah-tambah buat, maka 100% ‘confirm’
bid’ah yang berdosa, sesat dan ke nerakalah keputusannya. Alasan sebegini
memang selalu sangat kita dengar dari kaum Salafi Wahhabi jalur keras dan
sebahagian dari jalur sederhana.
Yang agak memeranjatkan, mereka yang disebutkan di atas
tadi melabel ‘ULAMA SIHIR’ juga kepada Syeikh Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim,
yang cukup kita kenal sebagai tokoh yang sering diagung-agungkan oleh kaum
Salafi Wahhabi. Kenapa ya? Kerana Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim merawat orang
kerasukan dengan kayu dan tongkat. Pada golongan ini, kasut dan tongkat tidak
lain ialah tangkal.
Dalam konteks Malaysia, kita tidak hairanlah. Sudah lama
golongan ini melabelkan ‘ulama sihir’ kepada Dr. Haron Din (pengasas rawatan
dan perubatan Islam Darussyifa’) kerana merawat gangguan makhluk halus
menggunakan garam, lada hitam, limau dan lain-lain. Begitu juga dengan Dr.
Jahid Sidek yang berikhtiar menggunakan kayu nona. Alasannya sama, Nabi tak
pernah buat. Kalau perkara itu boleh dibuat, sudah tentu Nabi sudah mencontohkannya.
Lebih dahsyat lagi, golongan ini meletakkan hukuman ‘SYIRIK’
kepada Imam Ahmad, Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Dr. Haron Din, Dr. jahid Sidek
dan lain-lain kerana kononnya yakin yang kasut, tongkat, garam, lada hitam,
limau, kayu nona dan lain-lain ada kuasa terhadap makhluk halus. Allah……. siapalah
dan apalah agaknya yang mentarbiyyah mereka sehingga jadi begini?
Hmmm… seandainya kaum Salafi Wahhabi jalur keras ini
memegang tampuk pemerintahan, SILAP-SILAP (maksudnya, tidak semestinya)
orang-orang seperti Imam Ahmad, Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Dr. Haron Din dan
lain-lain kena hukum bunuh, kerana memang ada ‘akta’ dalam Islam bahawa hukuman
ke atas tukang-tukang sihir ialah hukuman mati.
WaAllahua’lam.
Abu Zulfiqar
10 JULAI 2012
0 comments
Post a Comment