MagzNetwork

Sakit Kepala Berdenyut

Posted by Alexanderwathern | 11:06 AM | | 0 comments »

SOALAN:

Saya ada sakit kepala selama sebulan, sakit berdenyut-denyut dari mata sebelah kiri sampai ubun-ubun kepala. Apabila malam susah hendak tidur. Apasal erk? Sudah pergi klinik tapi ‘still’ macam tu.


JAWAPAN:

Punca sakit kepala ni macam-macam. Sukar nak kesan puncanya dari jauh.


KAEDAH SUNNAH:

Ringkas cerita... anda ‘try’ berbekam. Tak payah bekam kat kepala, cukup bekam 1 tempat di belakang tengkuk, ke bawah sikit. Dapat 1 tempat tu pun jadi le. Cuba tengok kesannya bagaimana. Biasanya tukang bekam akan beri cadangan bahagian mana lagi yang sesuai.

(*Berbekam sangat mujarab untuk pelbagai jenis sakit kepala termasuklah akibat sihir dan gangguan jin)


KAEDAH TRADISIONAL:

Selain berbekam, kaedah refleksologi pun boleh. Sapu sikit minyak di ibu jari kaki kiri. Kemudian picit/ urut dengan agak kuat berkali-kali:

1. betul-betul di bawah tengah ibu jari kaki.

2. kemudian picit/urut ke arah depan kawasan pangkal ibu jari kaki (bahagian bawah).

3. kemudian pakai pensel/ pen, tekan hujung ibu jari kaki (depan) dengan agak kuat beberapa kali.

4. urut ke arah depan bahagian tepi (kedua-dua tepi) ibu jari tu.

Sambil picit/urut tu, zikir le apa-apa, contohnya “Allahu Akbar” berulang kali. Saraf kat situ bersangkut terus dengan bahagian kepala kita. Kalau ada gangguan jin yang ringan di kepala, insyaAllah ia akan pergi.

Untuk bahagian mata, urut/tekan kuat berulang kali pangkal jari kedua dan ketiga (bawah).


KAEDAH LOGIK:

Laluan utama ke kepala ialah bahagian tengkuk kita. Di situ ada begitu banyak urat saraf yang berkaitan dengan kepala. Sapukan minyak angin yang sesuai (seperti minyak burung but-but) dan picit-picit di bahagian tengkuk tu.


KAEDAH PERUBATAN ISLAM:

Sekiranya anda berasa kuat hati ia akibat gangguan jin atau sihir, boleh cuba baca 3 Qul, setiap satunya 3 kali pada segelas air kosong. Minum habis. Buat 2 kali sehari- pagi dan petang.


KAEDAH SAINS:

Banyakkan minum air kosong. Kadang-kadang kita sakit kepala kerana kurang air je. Minum air secukupnya, terus hilang skait kepala.

Semoga ada perubahan positif.


Abu Zulfiqar

5 MEI 2011


*Nama-nama kaedah di atas tu hanya untuk memudahkan pemahaman.

0 comments

Post a Comment