MagzNetwork

Dikelilingi dan Ditiduri Jin

Posted by Alexanderwathern | 8:24 PM | , | 0 comments »

PERSOALAN :

Assalamualaikum w.w..
Saya ada pertanyaan sedikit.. bukan sedikit tapi mugkin agak banyak.


1. Saya selalu bermimpi tentang bayi dan kucing, dan bila bermimpi saya kerap terkejut dan terjaga dari tidur. Kadang-kadang saya mimpi kucing berjalan atas katil dekat kaki saya, dan kadang-kadang saya mimpi mendukung dan menyusukan bayi. Kadang-kadang jugak, saya bermimpi ada bayi panjat katil saya time saya tidur. Dan kadang-kadang jugak bermimpi ada 2-3 ekor kucing or 2-3 orang kanak-kanak duduk atas lantai dekat katil saya sambil memerhatikan saya. Saya takut.


2. Selalu jugak saya bermimpi benda-benda yng menakutkan. Contohnya hantu, pontianak dan makhluk hitam yang berbulu.. Dulu semasa remaja saya selalu bermimpi 'bersama' lembaga hitam itu. Setiap kali saya tidur dia pasti datang dan kami akan buat benda yang dilarang. Selepas rumah lama dirobohkan dan berpindah ke rumah baru lembaga tersebut tidak pernah lagi datang berjumpa saya. Sehingga 2 hari lepas saya bermimpikannya lagi. Dan saya sangat-sangat takut.

3. Walaupun setiap malam sebelum tidur saya baca 3 kali ayat Kursi tapi saya akan lupa 2 ayat terakhir surah Kursi sehingga terpaksa membacanya berulang-ulang. Begitu juga dengan bacaan solat. Saya selalu lupa dan kadang-kadang terlupa jumlah rakaat.

4. Saya kelihatan muda namun sebenarnya usia saya sudah 30 tahun dan saya masih belum menikah. Sebenarnya saya ingin segera menikah kerana takut akan melakukan zina. Setiap kali ada orang naik meminang hati saya akan tertutup dan kadang-kadang keluarga saya menolak pinangan itu sedangkan saya benar-benar ingin segera menikah. Pernah juga terjadi tunang saya memutuskan prtunangan kami atas alasan yang saya tak pasti. Saya juga tidak bagus dalam pekerjaan. Sentiasa bertukar kerja dan susah mendapat kerja. Sehingga saya rasa tertekan, menangis. Pernah terfikir untuk membunuh diri dan pergi jauh dari semua orang..

5. Sebelum ini kehidupan saya sangat teruk. Halal haram sesuatu itu saya redah sahaja. Tapi saya sedar dan saya baru hendak bertaubat.. saya juga baru berjinak-jinak memakai tudung dan solat. Tapi semakin saya ingin mendekatkan diri dengan Tuhan semakin saya rasa terganggu dan tertekan. Saya susah hendak tidur. Bila tidur saya akan bermimpi benda-benda yang menakutkan. Akibatnya saya menjadi seorang yang kuat marah sedangkan dalam Facebook saya menyembunyikan diri saya yg sebenar. Mungkin juga ini adalah balasan bagi kejahatan dan kemungkaran yang saya lakukan sebelum ini.

*Soalan saya: Adakah saya diganggu oleh jin? Bagaimana caranya supaya hati saya sentiasa tenang? Bagaimana caranya supaya saya cepat bertemu jodoh? Dan bagaimana caranya untuk saya menjadi seorang yang khusyuk? Tolong la saya...

Terima kasih. I don’t know for what, i just follow my instinct. May Allah bless u.

JAWAPAN :

Wlksm. Semoga Allah merahmati anda.

Saya akan berusaha menjawab dengan ringkas dan mudah difaham.

Pertama, mimpi akan bayi dan kucing yang anda alami tidak perlu kepada pentafsiran sebagaimana mimpi akan bayi dan kucing yang dialami oleh orang lain, kerana mimpi itu menunjukkan anda memang sedang dirapati oleh beberapa jin. Mimpi hantu berupa Pontianak adalah gangguan jin.

Tentang bermimpi makhluk berbulu datang ‘bersama’, bermakna ada jin yang jatuh cinta dengan anda. Ramai pengamal perubatan tradisional Islam hari ini menyebutnya sebagai ‘jin asyik’. Anda dianggap sebagai isterinya.

Lupa ayat-ayat Al-Quran dan jumlah rakaat solat berpunca daripada :

1. gangguan jin, dan

2. kelemahan daya ingat sendiri akibat sudah lama diganggu.

Saya yakin kesukaran untuk anda berkahwin ada sedikit-sebanyak kaitan dengan ‘jin asyik’ itu tadi. Biasanya jin yang jatuh cinta akan berusaha menggagalkan sebarang urusan ke arah perkahwinan kerana dia menganggap kita sebagai haknya seorang sahaja.

Alhamdulillah, syukur... anda dipilih oleh Tuhan untuk kembali berjinak-jinak dengan agama. Alangkah ramainya orang di sekeliling kita hari ini yang masih sangat jauh dari agama. Hal ini menunjukkan kasih sayang Tuhan kepada diri anda lebih, sebab itu anda yang Dia pilih. Jadi, anda punya hidup dan masa depan yang cerah, bahagia dan jauh lebih baik daripada sekarang.

Jangan diikut gangguan-gangguan itu yang memang suka kalau anda berputus asa, mengasingkan diri malah membunuh diri. Kuatkan hati dan berazam untuk membina suasana hidup baru, banyakkan bergaul dengan masyarakat terutamanya dengan orang-orang yang solehah dan bina cita-cita baru untuk hidup lama seperti mahu punya pasangan hidup, berkeluarga, punya anak cucu, mahu menyahut seruan Allah menjejakkan kaki dan hati di Mekah dan mahu beribadah sepuas-puasnya pada hari tua. Alangkah bahagianya jika hidup diteruskan sehingga ke akhirnya... hidup dalam ketaatan dan kesyukuran.

Allah Maha Pengampun. MAHA Pengampun maksudnya Dia sangat suka dan sangat mudah mengampunkan dosa-dosa hamba-hamba-Nya. Memang sudah betullah jalan yang anda ambil, iaitu dengan bertaubat. Teruskan bertaubat dan di samping itu bina hidup baru. Lembaran lama yang berconteng-conteng itu buangkan, gantikan dengan kertas putih kosong yang baharu. Kali ini lukis di atasnya dengan yang baik-baik sahaja. Ringan-ringankan fikiran, dan tingkatkan amalan-amalan kebajikan.

Menjawab soalan-soalan anda :

1. Ya, anda diganggu oleh jin.

2. Untuk mendapatkan hati yang tenang, gangguan-gangguan ini mestilah disingkirkan, ataupun sekurang-kurangnya diminimakan.

3. Untuk cepat bertemu jodoh (dalam keadaan yang selesa), jalannya sama dengan jawapan kedua tadi.

4. Untuk menjadi seorang yang khusyuk, jalannya agak panjang. Orang-orang biasa yang tidak terkena gangguan pun sangat ramai yang tidak khusyuk, apatah lagi yang terkena gangguan. Pada hakikatnya, yang boleh merubah kita menjadi seorang yang khusyuk hanyalah Allah. Oleh itu, istiqamah (berterusan) berdoa kepada-Nya meminta agar kita dijadikan-Nya orang yang khusyuk. Di samping itu tentunya kita kena pergi mempelajari ilmu-ilmu agama dan mengamalkannya. Kemudian sedikit demi sedikit kita usaha membuang/ meminimakan segala sifat-sifat mazmumah dalam diri. Setelah sifat-sifat mazmumah pergi/dikekang, akan datanglah khusyuk.

Langkah-langkah yang saya sarankan untuk kes seperti ini :

1. Segera pergi dapatkan rawatan kepada mana-mana pengamal perubatan Islam (mu’allij). Sekiranya anda keberatan untuk bercerita panjang, cakap sahaja yang anda berasa diri ada gangguan. Jika ditanya selanjutnya, katakan sahaja anda selalu bermimpi yang buruk-buruk. Perawat akan bacakan ayat-ayat Al-Quran. Dari situ mereka akan buat pemerhatian dan mengikhtiarkan rawatannya. Sekiranya anda berasa keberatan untuk pergi (malas, bertangguh, berasa tidak perlu pergi dan sebagainya), memang makhluk-makhluk itu mahu begitu. Oleh itu anda mesti kuatkan hati, lawan dan pergi dapatkan rawatan.

2. Dalam kes sebegini, usaha membuat rawatan sendiri agak sukar kerana gangguan-gangguan itu akan berusaha menggagalkannya. Tapi anda usahakanlah membaca 3 Qul (surah Al-Ikhlas, surah Al-Falaq dan surah An-Nas), setiap satunya 3 kali. Baca pada waktu bangun dari tidur, waktu pagi, waktu tengah hari, waktu petang dan sebelum tidur. 5 waktu kesemuanya. Istiqamah (berterusan) amal, jangan tinggal. Sesekali bacakan pada air kosong dan minum. Pada waktu ‘datang bulan’, baca dalam hati.

3. Untuk dapatkan ketenangan hati, amalkan surah Asy-Syarh (Alamnasyrah........). Baca pada bila-bila masa yang dikehendaki. Biasakan minum koko (jangan terlalu banyak, nanti panas badan), makan kapsul ginkgo biloba (tanya di farmasi), selalu makan badam dan kismis. Selalu tengok langit, bukit-bukau, kawasan lapang (sawah, padang, taman, laut dan sebagainya) dan air mengalir (sungai, ikan-ikan berenang) insyaAllah banyak membantu. Banyakkan mandi, biar 4-5 kali sehari (elakkan mandi malam).

Sama-sama.

Sebenarnya Allah yang gerakkan hati anda untuk menulis dan bertanya. Dia sangat sayangkan anda.

Semoga segala urusan anda ke arah kebaikan dimudahkan-Nya.

Abu Zulfiqar

21 Januari 2012

0 comments

Post a Comment