MagzNetwork

Bertapa

Posted by Alexanderwathern | 11:41 PM | | 0 comments »

PERSOALAN:
Assalamualaikum.
Pertapaan ialah aktiviti menyinsihkan diri di tempat yang sunyi, biasanya tidak makan dan minum. Ketika si pertapa menjalani pertapaan, ia akan menghadapi ujian-ujian daripada kuasa ghaib yang bertujuan menguji kesungguhan dan kekuatan jiwanya. Sekira si pertapa dapat mengatasi dugaan ini, maka jiwanya akan memperolehi kekuatan. Saya ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang pertapaan ini. Harap ada yang sudi berkongsi.

PANDANGAN:
Wlksm.
Jika pertapaannya membuatkan si pertapa dengan sengaja tidak menghadiri solat berjemaah di masjid/ surau, lebih-lebih lagi solat Jumaat, tentunya tidak harus.

Antara alternatif yang lebih baik kepada pertapaan ialah bangun tengah malam dan beribadah walaupun dalam keadaan duduk (ala meditasi). Pada waktu itu hening dan tiada gangguan. Iktikaf di masjid lagi cantik.

Wallahualam.


Sedikit tambahan.

Jika pertapaan itu melibatkan ilmu-ilmu keduniaan, kadang-kadang ujian kuasa ghaib yang datang itu sebenarnya didatangkan oleh si guru. Jika yang datang itu jin berupa hantu pontianak, sebenarnya ia dihantar oleh si guru.

Sama-samalah kita berhati-hati dalam menuntut ilmu.

0 comments

Post a Comment