MagzNetwork

Khasiat Sirih

Posted by Alexanderwathern | 10:19 PM | , | 0 comments »

Khasiat & Keistimewaan Sirih

Sejarah dan khasiat SIRIH di zaman silam, sirih merupakan salah satu pendekatan perubatan tradisional yang penting, bukan sahaja di Tanah Melayu malahan di rantau Asia, India dan Afrika Timur. Di India, sirih digunakan untuk mengubati penyakit mulut, tekak dan lapisan perut.

Di Afrika Timur, daunnya digunakan untuk ulser bernanah dan jusnya untuk selsema serta penyakit radang kerongkong. Masyarakat Filipina menggunakan sirih untuk mengubati masalah gastrik dan penyakit paru-paru yang dihadapi oleh kanak-kanak.

Di Kemboja, daun sirih yang ditumbuk dijadikan losyen mandian untuk mengubati penyakit seperti demam, demam campak, kelenjar membesar dan lymphagitis.

Sementara di Indonesia, daunnya yang segar dicampurkan ke dalam bahan-bahan perubatan lain sebagai ransangan antiseptik, gatal-gatal, astringen dan aphrodisiac.

Di dalam bidang perubatan herba di Malaysia, penggunaan sirih dan khasiatnya diakui oleh pelbagai bangsa:

Masyarakat Cina mengenali sirih sebagai herba untuk memanaskan badan.
Masyarakat India pula lebih mengaitkannya dengan penjagaan mulut dan rambut.

Namun begitu, masyarakat Melayu yang lebih prihatin dengan sejarah sirih dan kepelbagaian kegunaannya, sama ada bagi tujuan perubatan, kecantikan dan kebudayaan.

Khasiat-khasiat sirih yang telah digukankan di dalam perubatan di zaman silam ini telah terbukti kesahihannya melalui kajian-kajian saintifik yang telah dilakukan oleh institusi di antaranya Universiti Putra malaysia (UPM) dan Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM).

Di antara hasil kajian mendapati daun sirih atau ‘Piper Betle’ mengandungi PATI MINYAK yang bahan-bahan utamanya ialah CUGINOL dan KAVIKOL. Bahan-bahan aktif di dalamnya pula seperti FLAVORNOID dan POLYPHENOL boleh menegangkan kulit dan mengelakkan kedut-kedut di muka yang boleh membawa kesan awet muda.

Khasiat ASTRIGEN daun sirih pula berkeupayaan mengecutkan tisu-tisu organik dan
khasiat ANTISEPTIK untuk membunuh kuman.

Ini bermakna, jika diminum airnya atau digunakan sebagai pencuci harian bagi wanita khasnya, selain menegangkan otot-otot tisu dalaman vagina,
ia juga boleh membunuh bakteria, kuman atau kulat serta mengatasi masalah keputihan.

Sirih juga turut digunakan bagi mengatasi masalah penyakit Malaria, sakit sendi, gout dan dipercayai boleh merawat kanser dan penyakit jantung. Kini dengan perkembangan teknologi-bio ia diproses dan dimasukkan dalam bekas untuk dipasarkan sebagai produk kesihatan/kosmetik.

sumber

0 comments

Post a Comment