MagzNetwork

Berpantang dalam Rawatan Santau

Posted by Alexanderwathern | 1:17 PM | | 0 comments »



PERSOALAN : Assalamualaikum ustaz.. saya ingin bertanya mengenai perubatan Islam.. Baru-baru ini abng saya didapati terkena santau di kedai makan.. kami berubat dengan seorang imam ini.. tapi imam ni memberi pantang yang abang saya tak boleh melanggarnya.. contohnya, tidak boleh makan sayur-sayur yang berjalar selama satu minggu, tidak boleh makan ikan yang berbisa selama sebulan dan tidak boleh makan rebung seumur hidup abang saya.. Betul ker itu ustaz?? Mohon pencerahan yer ustaz..

PENJELASAN : Wlksm. Santau ni sejenis racun. Apabila masuk ke dalam badan, ia akan merosakkan bahagian-bahagian dalaman tertentu, mengikut jenis racunnya. Makanan-makanan yang dipantangkan tu sebenarnya berpotensi untuk menguatkan racun santau, atau melambatkan penyembuhan.

Contohnya orang yang berangin dalam perut, orang tua-tua akan pesan supaya jangan makan benda berangin seperti nangka, daun selom dan lain-lain untuk tempoh tertentu (*tanpa merujuk kepada dalil-dalil Al-Quran atau hadis terlebih dahulu pun, cukup melalui pengalaman masyarakat umum). Sekiranya dimakan juga, lambatlah hilang angin dalam perut tu kerana kita makan penambah angin. Begitu juga dengan santau.

Contohnya lagi, apabila kaki kita luka, kita tabur pula dengan garam, lagilah sakit. Santau itu mungkin sudah melukakan atau membengkakkan organ dalaman tertentu, maka makanan-makanan yang boleh menambahkan sakit eloklah dipantang buat sementara waktu sehingga betul-betul sembuh.
Jika kesan santaunya kuat, mungkin ada makanan tertentu yang tidak boleh dimakan langsung kerana dikhuatiri akan menghidupkan semula kesan racun santau itu.

Sebagai kesimpulannya, berdasarkan pengetahuan saya yang dhaif ini, pantang-larang yang dibuat oleh imam itu memang ada relevannya jika betul kita terkena santau. Begitulah secara ringaksnya. Wallahua'lam.

Abu Zulfiqar
29 Mei 2013

0 comments

Post a Comment